Zalandos nya drag – öppnar upp för leverantörer

Genom det nya konceptet Build får externa startups inom till exempel storlekshjälp tillgång till Zalandos plattform.

Storlekar som blev fel, tyger som inte riktigt var vad man trodde att de skulle vara och plagg som helt enkelt var snyggare på modellen. Det är inte alltid helt lätt att handla kläder på nätet - men som tur är finns det numera en uppsjö av tjänster som kan bistå med allt från inspiration till storleksguider.

Och varför inte se till att kunderna får bästa möjliga hjälp att hitta rätt i modedjungeln? Så resonerade Zalando, som nu lanserar sin senaste satsning Build. Enkelt förklarat innebär Build att externa tjänsteleverantörer inom får tillgång till Zalandos plattform. På så sätt får Zalandos kunder automatiskt tillgång till deras tjänster.

Annons
Annons

- Genom att de här företagen får tillgång till vår plattform får de större möjligheter att nå ut till fler kunder, och samtidigt får vi på Zalando möjlighet att ge våra kunder en bättre upplevelse, säger Benjamin Wörner, ansvarig för Build, till Ehandel.se.

"Ska ge kunderna mer personlig upplevelse"

Sedan tidigare låter Zalando externa varumärken, som till exempel Nike och Weekday, sälja sina varor direkt på Zalandos plattform, och genom Zalando Fulfilment Solutions tillhandahåller företaget logistiklösningar åt andra företag.

Nu blir Build vad Benjamin Wörner kallar “the next evolutionary step” i Zalandos framtidsvision. Satsningen välkomnar olika typer av startups - det kan som sagt handla om storlekshjälp, inspiration, innehåll och andra tekniska lösningar.

- Men det kan också vara sådant vi inte ens själva vet om än. Tanken är att kunderna ska få en mer personlig köpupplevelse, säger Benjamin Wörner.

Det känns som att ni hela tiden har nya satsningar på gång?

- Jo, men det är så man håller sig i framkant. Det här är en förlängning av vår plattformsstrategi, och gör oss mer attraktiva för både kunderna och våra partners. Och Build passar bra ihop med vår övergripande vision.

Måste uppfylla minimikrav

En del av samarbetena kommer att vara synliga för kunderna och andra kommer att vara så pass integrerade att de förmodligen inte märks av den som besöks av Zalandos sajt. Build har testats i några månaders tid och går live “på riktigt” under nästa vecka.

Har ni redan nu några svenska samarbeten ni kan berätta om?

Annons
Annons

- Vi letar aktivt och för diskussioner med flera bolag, men inget är undertecknat ännu.

Zalando håller dörren öppen för i stort sett alla typer av bolag, men säger sig särskilt vara intresserade av unga, moderna och nytänkande tech-bolag som delar Zalandos vision.

Ser ni några problem med att släppa in utomstående företag på er sajt?

- Det finns givetvis minimikrav man måste uppfylla. Vi skulle inte släppa ombord vem som helst. Det måste vara lösningar som är redo att möta marknaden, avslutar Benjamin Wörner.

LÄS ÄVEN: Zalandos plan - marknadsplats och e-handel i ett

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!