Transaktionen värderas till 1,3 miljarder euro, där omkring 0,5 miljarder euro utgörs av skulder – främst IFRS 16-leasingskulder. Försäljningen frigör kapital som ICA Gruppen planerar att investera i ett starkare kunderbjudande och tillväxt på den svenska marknaden.
Det känns mycket bra att vi kan slutföra den här affären på en så här förhållandevis kort tid. Vi är stolta över Rimi Baltics starka utveckling och vår gemensamma historia under mer än 28 år, och vi avyttrar ett starkt och hälsosamt företag, säger Nina Jönsson, vd för ICA Gruppen.
Hon lyfter även fram Rimi Baltics förmåga att anpassa sig till en föränderlig marknad och ser positivt på att företaget nu får en ägare med ambitiösa tillväxtplaner.
Det känns också bra att veta att Rimi Baltic kommer att kunna fortsätta med en ny ägare som har ambition att växa internationellt. På så vis kommer denna transaktion att gynna såväl ICA Gruppen som Rimi Baltic, liksom dess kunder och medarbetare, säger Nina Jönsson
Affären är ett viktigt steg i Salling Groups tillväxtstrategi, kallad ASPIRE ’28, som bland annat syftar till att genomföra betydande förvärv och stärka koncernens position utanför Danmark. Med köpet av Rimi Baltic blir Salling Group nu aktiv i sex länder med totalt närmare 2 100 butiker och cirka 70 000 anställda.
Det är en stor dag för Salling Group. Nu kan vi börja förbereda integrationen av Rimi och välkomna våra nya kollegor. Rimi är en ikonisk aktör och den näst största dagligvarukedjan i Baltikum, med en professionalism vi vill dra nytta av – inte minst i Danmark, Tyskland och Polen, säger Anders Hagh, vd för Salling Group.
Han betonar att även om Rimi är finansiellt starkt, finns det stora ambitioner för fortsatt tillväxt i samtliga tre länder:
Vi vill stärka marknadspositionen genom att skapa ännu bättre köpupplevelser, bland annat via nya butiker i Estland, Lettland och Litauen, säger han.
ICA Gruppen har ägt Rimi Baltic sedan 2007, men vill nu fokusera helt på den svenska marknaden.