Affären i hamn – Adlibris ror hem klassiska kedjan

"Det finns verkligen mycket potential".

För drygt en vecka sedan kom det uppgifter om att Adlibris var på väg att sluka Pocket shop. Och nu är affären ett faktum. Adlibris, som firar 25 år i år, unnar sig en födelsedagspresent till sig själv och förvärvar den klassiska kedjan.

Pocket shop grundades 1989 och har sedan 2012 varit i Bonnier Books ägo. De kommer vid årsskiftet att ha elva butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Annons

Vi ser fram emot att fortsätta förstärka både den digitala och den fysiska köpupplevelsen av böcker och ta den till nästa nivå. Pocket shop är ett välskött bolag med en service och upplevelse i butik utöver det vanliga. Det finns många spännande möjligheter kring hur vi drar nytta av varandras styrkor framåt och vi ser ett stort värde i den kompetens inom fysisk butik som vi nu får tillgång till, säger Jonas Karlén, vd på Adlibris, i ett uttalande.

Exakt hur varumärkena kommer att arbeta tillsammans är ännu inte klart. Och förvärvet beräknas vara helt klart under de två första veckorna efter årsskiftet.

Pocket shop led svårt under 2020 och 2021, då man omsatte runt 50 miljoner respektive år, med illröda siffror på sista raden. Det var ett kraftigt ras från de 131 miljoner man omsatte under 2019. Nu hoppas man på ett uppsving i nya händer.

När Adlibris nu uttalar en strategi att öka ytterligare i fysiska butiker får Pocket shop en mycket dedikerad ägare, och Adlibris direkt en tillgång till fantastiskt fina butikslägen. Det finns verkligen mycket potential i detta förvärv och det känns roligt att släppa vidare ägandet till en stark ägare som kan dra nytta av den fina kompetens och förmåga som finns i verksamheten. För Bonnier Books innebär det en bekräftelse på strategin att fokusera på utgivning, säger Magnus Brundin, ordförande i Pocket shop.

Annons