Afound släpper skönhet: ”Bestämde oss för två månader sedan”

"Nu var timingen rätt".

Den H&M-ägda outletkedjan Afound lanserar idag, samma dag som Black Week-hysterin drar igång, en ny kategori - skönhet.

LÄS ÄVEN: Spikat: Afound går in på sin första internationella marknad

Annons

Varför har Afound inte satsat på skönhet tidigare?

Afound startade i juni 2018 och fokus fram till nu har varit att växa affären via expansion till nya marknader. Skönhet som kategori har varit intressant att addera till erbjudandet under en period, men nu var timingen rätt med hänsyn till övriga prioriteringar, säger Joanna Hummel, vd på Afound, till Ehandel.

Företaget startar med 30 olika skönhetsvarumärken och över 1000 produkter inom smink, doft samt hår-och hudvård. Bland varumärkena finns Isadora, Babyliss, Beautyblender, Real Techniques och Revitalash.

Skönhet är en naturlig kategori för Afound att addera. Dels är det en kategori som vi har tillgång till via interna varumärken och det är också en kategori som ofta handlas i kombination med fashion, säger Joanna och tillägger:

Vi bestämde för två månader sedan att lansera kategorin. Det finns därmed stor potential i att utveckla erbjudandet framöver.

Annons