Spikat: Afound går in på sin första internationella marknad

"Utgångspunkten för vår expansion i Europa".

Afound, H&M Groups outletkoncept, meddelade strax innan sommaren att de har bestämt sig för vilken marknad som bolaget ska satsa på härnäst. Valet föll då på Nederländerna, men ett exakt datum var ännu oklart.

LÄS ÄVEN: H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

Annons

Det är en spännande marknad att gå in i där vi tror att vi har en möjlighet att ta en bra position. Den nederländska kunden är en medveten kund. Vi tror att vårt koncept med riktigt bra deals på produkter som redan är producerade kommer tas emot bra, sa Joanna Hummel, vd på Afound, i juni.

Men nu är det spikat. På torsdag lanseras Afound-koncpetet online på den första internationella marknaden.

För någon vecka sedan meddelade företaget att de ska satsa helhjärtat på e-handeln och digitaliseringen, istället för de fysiska butikerna. Nu, i och med lanseringen, ska satsningen också endast handla om en nätbutik anpassad till Nederländerna.

LÄS ÄVEN: Afound om stora e-handelsskiftet: ”Det våra kunder uppskattar mest”

Nederländerna är utgångspunkten för vår expansion i Europa. Vi väljer Nederländerna eftersom holländarna är i framkant när det gäller shopping på nätet och vi är övertygade om att de, precis som den svenska konsumenten, vill göra en bra affär, säger Joanna Hummel i ett pressmeddelande.

Vi är väldigt glada över att öppna våra digitala dörrar för de nederländska konsumenterna.

Annons