Ägaren talar ut efter skojättens megaförlust – tappade 66 miljoner

"Nya satsningar på e-handel har kostat en del".

"Ett svagt skoår generellt", så beskriver Magnus Nilsson, ensam ägare i skokoncernen Nilson Group, 2019. Han gör det efter att bolaget uppvisat en förlust på 65,8 miljoner kronor. Dessutom föll försäljningen från 2,1 till 1,9 miljarder kronor.

En ökad konkurrens från e-handeln minskar också trafiken till fysiska butiker. Vi gjorde under 2019 flera besparingar men kunde inte kompensera för tappade intäkter, utan det blev en förlust, säger Magnus Nilsson till Hallands Nyheter.

Annons

Detta gäller även våra verksamheter i Norge och Finland. Nya satsningar på e-handel har också kostat en del pengar initialt.

Som om inte detta vore nog så befinner vi oss numer i en pandemi. Något som slagit stenhårt mot mode- och skobranschen och Nilson Group, där Din Sko, Ecco, Skopunkten, Jerns, Radical Sports och Nilson Shoes ingår, har inte varit något undantag. Man har tagit emot runt 20 miljoner i omställningsstöd, men har också beviljats en rad andra stödpaket.

Det hjälper till att överbrygga denna kris i detaljhandeln. Vi vill dock att förbättringar sker under resten av året på försäljningen. Annars hoppas vi att regeringen tillskjuter mer pengar eller ändrar reglerna, så stöden blir mer tillgängliga. Alla stödpengar som regeringen avsatt har ju ännu inte utnyttjats, säger Magnus Nilson till Hallands Nyheter.

Nilson Group har i dag 161 butiker i Sverige och ytterligare 39 fördelade över Norge och Finland.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!