När detaljhandelsjätten Axel Johnson nyligen släppte sina siffror för helåret 2020 stod det klart att Åhléns hade lagt ett tufft år till handlingarna. I samband med pandemin uteblev många butiksbesök och resultatet blev en förlust på flera hundra miljoner.
LÄS ÄVEN: Åhléns tunga brakförlust - gick back 331 miljoner
Nu kan vi avslöja att Åhléns fortsätter att lägga ner varuhus. Tidigare i år försvann butiken i Helsingborg och nu väntar även en nedläggning av Åhléns på köpcentret Mobilia i Malmö. Företaget bekräftar den senaste nedläggningsplanen i ett mejl till redaktionen.
Bakgrunden är en tids vikande lönsamhet och förändrade konsumtionsmönster som gör att vi väljer att stänga vårt varuhus på Mobilia i Malmö. Vi har också ett närliggande varuhus i Malmö City som vi valt att satsa på i området, skriver Weronica Nilsson, PR- och kommunikationschef på Åhléns.
Nedläggningen på Mobilia innebär att Åhléns inom kort endast kommer att ha en butik kvar i Sveriges tredje största stad.
Kommer ni att stänga fler butiker?
Vi har inga fler nedläggningar att kommunicera i dagsläget. Vi fortsätter att utveckla varuhuskonceptet i våra Åhlénsvaruhus runtom i landet och att utveckla vår e-handel. Fysisk regional räckvidd är fortsatt viktigt för Åhléns, i kombination med vårt digitala erbjudande.
LÄS ÄVEN: Krisande Åhléns ska räddas med stor logistiksatsning: "Ny strategi"