ANNONS

AI-trafiken till svenska e-handlare skjuter i höjden: "Börjar ge affärer"

Pontus Vippelius
Men utgör fortfarande en bråkdel.

Svenska e-handlare ser en markant ökning av besökare från AI-verktyg. En analys från Adrelevance visar att denna trafik ökade med över 5000 procent i maj 2025 jämfört med föregående år, och med 36 procent sedan april 2025. AI-trafiken utgjorde dock endast 0,09 procent av alla besök i maj.

Det är fortsatt små siffror, men den växer, och den börjar generera affärer, säger Pontus Vippelius, SEO-expert på Adrelevance.

ANNONS

OpenAIs ChatGPT dominerar stort bland AI-verktygen i Sverige, med nästan 85 procent av användningen, följt av Microsofts Copilot, Perplexity och Googles Gemini på betydligt lägre nivåer.

Intressant nog börjar AI-besöken leda till faktiska köp. Andelen transaktioner från AI-trafik ökade till 0,07 procent i maj.

Att konverteringarna följer med uppåt visar att vissa användare använder det för kommersiella intentioner, förklarar Pontus Vippelius, men poängterar att datan fortfarande är volatil.

LÄS ÄVEN: AI Overviews smygtestas i Sverige

En stor förändring i maj var Googles lansering av "AI Overviews" i svenska sökresultat, där AI-genererade svar visas direkt.

Det här är ett stort skifte som förändrar användarbeteenden, menar Vippelius.

För företag innebär detta att AI-trafiken, trots sin ringa storlek, är en växande och mätbar kanal. Pontus Vippelius betonar vikten av "modern SEO" för att synas både i traditionella sökresultat och i de svar som AI-verktyg genererar, och ser det som en naturlig utveckling av SEO-arbetet.

LÄS ÄVEN: Google vill transformera sök och e-handel

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se