OpenAIs ChatGPT dominerar stort bland AI-verktygen i Sverige, med nästan 85 procent av användningen, följt av Microsofts Copilot, Perplexity och Googles Gemini på betydligt lägre nivåer.
Intressant nog börjar AI-besöken leda till faktiska köp. Andelen transaktioner från AI-trafik ökade till 0,07 procent i maj.
Att konverteringarna följer med uppåt visar att vissa användare använder det för kommersiella intentioner, förklarar Pontus Vippelius, men poängterar att datan fortfarande är volatil.
LÄS ÄVEN: AI Overviews smygtestas i Sverige
En stor förändring i maj var Googles lansering av "AI Overviews" i svenska sökresultat, där AI-genererade svar visas direkt.
Det här är ett stort skifte som förändrar användarbeteenden, menar Vippelius.
För företag innebär detta att AI-trafiken, trots sin ringa storlek, är en växande och mätbar kanal. Pontus Vippelius betonar vikten av "modern SEO" för att synas både i traditionella sökresultat och i de svar som AI-verktyg genererar, och ser det som en naturlig utveckling av SEO-arbetet.