Aim’n växer 150 procent – slog 50 000 order på 10 dagar

"Attraherar seniora personer av nationell toppklass".

I början av året tog framgångssagan Aim’n in externt kapital för första gången i historien. Nu avslöjar bolaget att man i år har haft en tillväxt över förväntan.

LÄS ÄVEN: Aim’n efter miljonregnet: ”Vi ska bli ett globalt varumärke”

Annons

Vi har under 2020 haft en fantastisk tillväxt, cirka 150 procent upp mot föregående år. Det känns fantastiskt kul och inspirerande under dessa speciella omständigheter, samtidigt som vi lider med alla grymma visionärer och entreprenörer som har det enormt tufft för tillfället, säger Robin Mostacero, vd på Aim’n, till Ehandel.

Vad skulle du säga att tillväxten främst beror på?

Vi har satsat mycket på att stärka vår organisation och hela upplevelsen runt Aim’n. Under de senaste åtta månaderna har vi anställt 14 personer totalt, inklusive några seniora personer såsom Mikael Stålnacke som CMO, tidigare CMO hos NA-KD. Alexandra Fundin som designer, tidigare Head of Design på Peak Performance, och Isabel Andersson som CFO, tidigare CFO i Sigma Group.

Vi är stolta över att vi har lyckats skapa ett varumärke som så många är intresserade av att jobba med, och som attraherar seniora personer av nationell toppklass.

Årets tillväxt påverkas inte minst av den nyligen passerade försäljningshögtiden Black Week. Sportmodeföretaget berättar att man är mer än nöjd med sin prestation, trots lite tekniskt strul på vägen, och avslöjar att man fick in över 50 000 beställningar på tio dagar.

Även Black Week gick enormt bra, med över 50 000 order på 10 dagar men framförallt en väldigt stor del nya kunder, hade vi en del IT-relaterade problem som gjorde att våra kunder i Europa fick vänta längre än vad vi hade önskat.

Men samtliga problem är lösta och vi är nu rejält testade för att klara av att leverera snabbt så att alla som vill ha våra "happy pants" i julklapp kan få det.

LÄS ÄVEN: Aim’n testar nya trenden: ”Avtalet löper i sex månader”

Annons

Aim’n, som grundades 2014 av Tekla Acs och Helen Van, har sedan fem år tillbaka två hemmamarknader och består av två bolag, ett i Sverige och ett i Nya Zeeland. Tekla jobbar i den skandinaviska delen av bolaget och Helen i den oceaniska. Sammantaget landade omsättningen för det senaste räkenskapsåret, som slutade sista mars, på 114 miljoner kronor.

I ekonomiska tal hade vi ett framgångsrikt år med 114 miljoner kronor i omsättning och fortsatt god lönsamhet. Vår tillväxt beror på, och kommer framöver att bero på, att vi fortsätter vara en positiv röst i sociala medier, att vi fortsätter vara tydliga i vår roll som ett inkluderande varumärke inom sport och mode samt att vi skapar trender istället för att följa dem, säger Robin.

I samma veva som ni summerade fjolårets bokslut, tog ni in externt kapital och fick in eEquity som partner och investerare. Hur känns det så här långt? 

De har kommit in med värdefull kunskap och ett fantastiskt nätverk av enormt duktiga e-handlare och varumärken. Men framförallt så ser de oss inte som enbart ett bolag med stor potential och fokuserar på hur snabbt vi kan växa, utan stöttar oss i vår gemensamma resa att få fler kvinnor att tro på sig själva. De förstår att varje del av vår verksamhet är lika viktig att utveckla, inte enbart gällande omsättning och lönsamhet, säger Robin.

I år har även Teklas roll på företaget utökats, från att vara ansvarig för produktutveckling och design till att nu bära titeln Creative Director. I sitt nya uppdrag har hon bland annat lanserat nya produktkategorier och släppt Aim’ns första produkter tillverkade av 100 procent återvunnet material.

Vi jobbar konstant mot att bli mer hållbara och cirkulära och tar, för varje månad, nya steg mot bättre och mer hållbara lösningar inom samtliga av våra avdelningar.

Vad exakt kan de hållbara lösningarna vara? 

Alltifrån att vi skickar i påsar i återvunnen plast, istället för kartonger som är mer skrymmande. Eller ett digitalt retursystem där kunden får en QR-kod istället för en utskriven fraktetikett. Vi tillverkar även våra produkter med mycket lång hållbarhet, vi känner till exempel personer som fortfarande använder vår första modell nu sju år senare. Sen har vi också gått från att jobba med stor del flygfrakt, till att bli helt båt och tåg-försörjda, avslutar Robin Mostacero.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!