Alibaba faller på missad vinst – men omsättningen ökade

Vill nå 2 miljarder kunder.

Den kinesiska e-handelsjätten Alibaba delade idag med sig av sina siffror för deras räkenskapsårs andra kvartal, som slutar den sista september. Omsättningen ökade under perioden med nära 30 procent.

Vi noterade en intäktstillväxt på 29 procent jämfört med föregående år, drivet av utvecklingen hos vår breda verksamhetsportfölj. Under detta kvartal fortsatte våra investeringar inom viktiga strategiska områden, vilket har resulterat i en robust tillväxt för dessa unga företag, säger Maggie Wu, ekonimichef på Alibaba Group, i en kommentar till delårsrapporten.

Annons

Totalt sålde Alibaba för 278 miljarder kronor under kalenderårets tredje kvartal. Det justerade rörelseresultatet sjönk dock med 27 procent till 48 miljarder kronor. En utveckling som fått företagets aktie att falla. Nya kunder var det dock gott om.

Antalet årligt aktiva kunder globalt sett över Alibabas ekosystem nådde cirka 1,24 miljarder, med en kvartalsvis ökning på 62 miljoner kunder. Vi är på väg att nå vårt långsiktiga mål om att serva två miljarder konsumenter globalt, säger företagets vd Daniel Zhang.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!