Allt blir dyrare – då gynnas Matsmart: ”Attraktiva priser”

Omsättningen har nästan fördubblats på ett år.

Det mesta har blivit dyrare de senaste månaderna, inte minst maten. Kaffe och tomater har exempelvis prisökat med runt 20 procent sedan årsskiftet. Inflationen i Sverige är på den högsta nivån sedan början av 90-talet, främst pådriven av ovanligt höga energi- och drivmedelspriser.

För många företag medför det högre inköpspriser och tuffare tider. Men en aktör som istället gynnas av det rådande prisläget är Matsmart, e-handlaren som säljer mat med kort utgångsdatum – till förstås lägre priser.

Annons

"Starkt erbjudande"

Bolaget har ännu inte släppt sin rapport för första kvartalet 2022. Men Peter Beckius, bolagets globala operativ chef, uppger för Di Digital att det ser ut att bli det bästa kvartalet hittills. Han räknar med en 35-procentig tillväxtökning.

Kopplat till den tilltagande inflationen i matpriser ser vi prishöjningar i alla led. Vi tror att vårt erbjudande är väldigt starkt med starka trender som e-handel och hållbarhet i ryggen. Vi möjliggör också för våra kunder att göra ett hållbart val, genom att erbjuda attraktiva priser, säger Peter Beckius till sajten.

Stora förluster

Omsättningen uppgick i fjol till 725 miljoner kronor, vilket var nära en fördubbling mot året innan, då den landade på 493 miljoner. I år är målet att omsätta över 1 miljard kronor, enligt Peter Beckius.

Men förlusterna är fortsatt höga och landade – enligt den senaste publicerade helårsrapporten från 2020 – på drygt 90 miljoner kronor. Enligt Peter Beckius beror det främst på offensiva investeringar. I mars öppnade man exempelvis ett nytt lager i Örebro. Och under våren ska bolaget även lansera sig i England. Sedan tidigare finns Matsmart, utöver i Sverige, även i Danmark och Tyskland.

Annons