Allt fler e-handlare vill förvandla avfall till avkastning

"Vi har ingen kontroll efter inköp".

Nästa e-handlare och B2B-företag som anslutit sig till pantappen Bower är Duni Group.

Samarbetet med Bower är för oss på Duni Group ett viktigt steg i rätt riktning och i enlighet med våra mål att vara cirkulära i stor skala vid 2030. Vad som händer med våra produkter efter inköp är utom vår kontroll, därför är det så viktigt för oss att hitta samarbetspartners som tar vid hemma hos konsumenten och som hjälper oss att sluta cirkeln, säger Maria Rudenschöld, Head of Marketing på Duni Group, i ett pressmeddelande.

Annons

Som Ehandel skrivit tidigare är Bower en app som gör det möjligt för konsumenten att på ett enkelt sätt skanna använda förpackningar och därmed samla poäng på återvinning.

Dessa poäng kan omvandlas till rabatter, pengar eller skänkas till välgörenhet vilket är ett starkt incitament för att få fler konsumenter att börja sortera och återvinna mer. Vi ser fram emot detta samarbete, säger Maria Rudenschöld.

Idag samarbetar Bower med många stora konsumentbolag och har över 385 000 appanvändare.

Förpackningar får plötsligt ett andrahandsvärde. Med hjälp av finansiella incitament kan vi förändra synen på förbrukade förpackningar. Det som tidigare ansetts vara skärp likställs nu med ett värde, det innebär att vi äntligen kan dra nytta av de enorma investeringar som genomförs för att ställa om till återvinningsbara förpackningar och dylikt. Vi är så stolta och glada över samarbetet med Duni Group, kommenterar Suwar Mert, CEO på Bower.

Duni Group är noterat på Nasdaq Stockholm. Företaget finns representerade på över 40 marknader och har cirka 2 200 anställda fördelat på 22 länder med huvudkontor i Malmö. Produktionen sker  i Sverige, Tyskland, Polen, Nya Zeeland och Thailand.

LÄS ÄVEN: Panta är hett – 10 miljoner användare om två år

Annons