Allt pekar uppåt för Elgiganten: “Vi trodde det skulle utmana oss”

“Elektronik har aldrig varit så viktig som den är nu”.

Hemelektronikjätten Elgiganten rapporterar nu sina siffror för räkenskapsåret som slutade den sista april 2022. Ett år som företaget hade väntat sig skulle bli lite svårare att leverera tillväxt i, men både omsättning och resultat pekar uppåt.

Omsättningen steg med 5 procent till 16,7 miljarder kronor. Detta samtidigt som rörelseresultatet ökade med 7,2 procent till 386 miljoner kronor.

Annons

Vi summerar ett år som vi trodde skulle utmana oss i att fortsätta öka ovanpå det extrema tillväxtåret 2020/2021. Det har dock under året varit tydligt att kundernas behov av elektronik och köksprodukter har fortsatt och att Elgiganten växer starkt i de flesta segment. Elgiganten stärker sin position i samtliga kanaler och förbättrar resultatet ytterligare, det är något som vi är både stolta och ödmjuka inför, kommenterar Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Elgiganten pekar ut några områden som sägs stå bakom ökningen och det ska bland annat vara bolagets satsningar inom företagsförsäljning, kök, tjänster och gaming.

Trots extrema ökningar förra året så växer gaming ytterligare med 15 procent, meddelar företaget.

Gaming är ju en del av pandemieffekten där folk gärna stannar hemma och underhåller sig själva. Elgiganten berättar också att man fortsatt sålt mycket saker till hemmakontor och saker som robotdamsugare och airfryers.

Det vi tydligt kan se är att dessa beteenden och arbetssätt nu har blivit mera fasta rutiner. Hemmakontoret är här för att stanna och vi förväntas vara både flexibla och uppkopplade hela tiden. Samtidigt har många upptäckt hur nya typer av produkter såsom robotdammsugare, robotgräsklippare och slowcookers förenklar vardagen. Sett till omsättning har de senaste två årens utveckling fått den digitala utvecklingen att hoppa fram 2 till 3 år i tiden. Elektronik har aldrig varit så viktig som den är nu, säger Niclas Eriksson.

Under 2020/2021 så växte Elgigantens e-handel med hela 74 procent. Lika starka siffror blev det inte för 2021/2022 men trots tuffa jämförelsetal, och en återgång till fysisk handel för många konsumenter, så växte bolagets näthandel under perioden med 3 procent.

Annons