Amazon cashar in på annonser – men molnet är hotat?

"Det finns mycket att gilla".

Amazon släppte sent igår siffrorna för årets första kvartal. Och de imponerade till en början på marknaden, som hade förväntat sig ett något lägre resultat.

Omsättningen landade på 127,4 miljarder dollar, en ökning med 9 procent. Rörelseresultat steg också från 3,7 miljarder i fjol till 4,8 miljarder för Q1 2023.

Annons

Det finns mycket att gilla med hur våra team levererar till kunder, särskilt i en osäker ekonomi, säger Amazons vd Andy Jessy.

Så vad är det som fyller på kassan? Företagets molnverksamhet (AWS) och annonsverksamhet ska vara drivande just nu. E-handeln stod i princip stilla jämfört med för ett år sedan.

Vår annonsverksamhet fortsätter att leverera robust tillväxt, till stor del tack vare våra pågående investeringar i maskininlärning som hjälper kunder att se relevant information när de interagerar med oss, vilket i sin tur ger ovanligt starka resultat för varumärken, säger Andy Jessy.

Vinsten från molnverksamheten ska ha varit något lägre än för samma period 2022, men det är fortsatt en kassako. Omsättningen inom AWS ökade med 16 procent under kvartalet.

Vi gillar grunderna vi ser i AWS och vi tror att det finns mycket tillväxt framför oss, säger Andy Jessy.

Efter det att kvartalsrapporten släpptes har dock Amazon varnat för att deras molnkunder fortsätter att optimera sina kostnader, viket kan leda till ett sämre resultat under Q2. Detta fick aktien att dala efter en initial uppgång.

LÄS ÄVEN: Tuffare tider för Amazons säljare – det är goda nyheter för Amazon

Annons
Annons