Amazon drar igång Black Friday och julhandeln: “Tidigare än någonsin”

Ett försök att minimera fraktkaoset?

Det sägs att julhandeln startas tidigare för varje år som går. Black Friday har även fått se en rea-dag utvecklas till Black Weekend för att numera, i många fall, startas någon vecka innan själva fredagen.

Amazon var tidiga att expandera Black Friday till fler dagar än bara en och nu tar man ett jättesteg ifrån själva dagen, som i år inträffar den 26 november. E-handelsjätten har nämligen lanserat “Black Friday-Worthy Deals” och vill där i kickstarta julhandeln redan nu.

Annons

Företaget verkar samtidigt vara stolta över tilltaget då man utropar att det är “tidigare än någonsin”.

Kunder kan handla tidigt och spara stort med Black Friday-värdiga erbjudanden som finns tillgängliga idag. Episka erbjudanden kan hittas i alla kategorier med otroliga rabatter på toppmärken, säsongens måste-ha-produkter och ett brett urval från småföretag och hantverkare, skriver Amazon i ett pressutskick.

Kampanjen lanseras först och främst i USA men det brukar inte ta lång tid innan de sprids till resten av företagets marknader, där Sverige dock inte ligger först i ordningen.

Amazon tipsar bland annat om “Stocking Stuffers” så kampanjens fokus är inte bara på Thanksgiving, vilket man annars skulle kunna tro, utan företaget hoppas verkligen att konsumenterna börjar handla julklappar redan nu.

Kunderna kan få ett försprång på sina inköpslistor så att de verkligen kan njuta av ledigheten, säger Dave Clark, vd för worldwide consumer på Amazon.

Utöver att Amazon gärna drar ut på shoppingperioder rent generellt så gissar vi att de nu också försöker motverka “fraktkaoset” genom att helt enkelt sprida ut julhandeln och Black Friday under en längre period.

LÄS ÄVEN: E-handlarna höjer priserna efter fraktkaos – kostnaderna rusar

Annons
Annons