Amazon efter tårgasmissen: ”Är inte längre tillgänglig”

Gled igenom systemen.

Den olagliga tårgassprejen som låg ute till salu, via en tysk tredjepartssäljare, på Amazon.se är bortplockad. Huruvida några svenska kunder faktiskt köpt den och i sådana fall hur många vill inte bolaget svara på.

Säkerheten har högsta prioritet på Amazon. Vi kräver att alla produkter hos oss ska lyda under gällande lagar och regler och har utvecklat marknadsledande verktyg för att motverka att farliga produkter, eller sådana som inte överensstämmer med de bestämmelser som finns, dyker upp i våra butiker. Den berörda produkten är inte längre tillgänglig, säger en talesperson för Amazon till Ehandel.

Annons

LÄS ÄVEN: Otillåtet vapen säljs på Amazon.se - ”det är så sjukt trubbigt”

Inte heller vill de berätta exakt hur en produkt som bryter mot de lagar och regler, i det här fallet vapenlagen, kunde slinka igenom trots de verktyg man har på plats. Istället vill man prata om hur det går till bakom kulisserna, vilka åtgärder som vidtagits tidigare och fortfarande vidtas när felaktigheter dyker upp.

Det första vi gör är att blockera misstänkta, osäkra eller ej lagliga produkter från att listas i våra butiker, så att kunderna aldrig får se dem. För att genomföra detta börjar vårt proaktiva arbete redan när en säljpartner försöker att registrera ett konto. Vår teknik granskar dem under processen och blockerar misstänkta aktörer innan registreringen går igenom.

Sen tittar vi på specifika produkter, eller erbjudanden, och upptäcker vi att de bryter mot vår policy så kommer våra verktyg att blockera det. Om våra verktyg inte upptäcker det kommer vårt expertteam att göra en manuell granskning. Under 2019 blockerade våra team mer än sex miljarder misstänkta varor för olika former av missbruk, inklusive att de ej överensstämmer med lagar och regler, innan de publicerades i våra butiker.

"Kan vara problematiska"

Men i det här fallet verkar alltså inte verktygen ha räckt till och återigen krävs det att kunder, eller andra uppmärksamma, helt enkelt berättar för Amazon vad som är rätt och fel för att de ska upptäcka det.

Vi scannar hela tiden datapunkter relaterade till försäljare, produkter, varumärken och erbjudanden för att upptäcka aktivitet som kan indikera om någon av produkterna i vår butik kan vara problematiska. Våra verktyg scannar hundratals miljoner produkter i vår butik, varje minut. De överblickar de mer än fem miljarder dagliga ändringarna på produktsidorna och analyserar mer än 22 miljoner bitar av kundfeedback vi får varje vecka.

Och återigen verkar det språkliga ha knäckt AI:n i det berörda fallet.

Våra verktyg använder sig av naturlig språkbehandling och maskininlärning, vilket innebär att ny information matas in dagligen, så att den lär sig på att bli bättre på att proaktivt stoppa misstänkta erbjudanden. När problem uppstår agerar vi snabbt för att skydda våra kunder och jobba direkt med återförsäljarna, varumärkena och myndigheter.

Annons

Dessutom kan alla Amazon-anställda dra i en "Andon-sladd" om de får feedback om att en produkt är osäker eller inte överensstämmer med lagar och regler. Den här "Andon-sladden" skapar genast en granskning och produkten kommer att tas bort från vår butik om den är farlig.

"Investerat 500 miljoner dollar"

De säger även att de jobbar regelbundet med reglerande myndigheter och delar information som hjälper dem att identifiera trender, utveckla regler och även bestämmelser kring om en produkt behöver återkallas.

Om så blir fallet hör vi direkt av oss till våra kunder. Vi har investerat mer än 500 miljoner dollar för att skydda vår butik och våra kunder och har byggt robusta program för att säkra att de varor som erbjuds hos oss är säkra och kompatibla med lagar och regler. Vi vill att kunder ska kunna shoppa med och känna sig säkra. Men känner man sig osäker kan man alltid kontakta kundtjänst och vi kommer då att undersöka saken.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!