Amazon-experten startar nytt bolag – ”ser inga begränsningar”

Stor brist på Amazon-kompetens bland svenska bolag, menar grundargänget.

Inom e-handeln gjorde Anna Nordlander sig tidigt känd som vd och delägare i e-handelsföretaget The Friendly Swede. Bolaget stack ut i mängden eftersom det var ett svenskt företag som redan från start byggde hela sin verksamhet på Amazon-försäljning internationellt. Det ena ledde till det andra, och så småningom blev Anna Nordlander nästan mer känd som en av de främsta Amazon-experterna inom svensk e-handel.

De senaste åren har hon gjort en lång rad föreläsningar i ämnet och på så sätt bidragit till att hjälpa företag att ta sig an Amazon. Nu tar hon det hela ett steg längre.

Annons

Tillsammans med Johan Strid och Patrik Hallén från Dynaventures, Helena Sjögren och Anton Säwström har hon dragit igång Amzello, ett företag som både strageiskt och operativt ska hjälpa företag att sälja via Amazon. Patrik Hallén har fått rollen som styrelseordförande och Helena Sjögren har utsetts till vd. Själv kommer Anna Nordlander att agera styrelseledamot och Senior Advisor.

"Ett helhetsgrepp"

Amzello har också fått med sig en stark investerartrio i form av Alexander Bolt, David von Wachenfeldt och Mathias Wiesel.

Vi vänder oss till alla företag men tror att vi kommer att ha ett särskilt fokus på B2B-bolag, säger Anna Nordlander till Ehandel.

Det kan handla om allt från analys till hur man driver försäljning på plattformen. Jag har jobbat med Amazon-försäljning i snart 10 år, men sedan jag lämnade över det dagliga styret av The Friendly Swede i början av 2016 har jag mest fokuserat på strategisk rådgivning. Det ska bli roligt att med vårt team på Amzello nu kunna erbjuda ett helhetsgrepp.

Det nystartade konsultföretaget vänder sig både till bolag som är helt nya på Amazon och till företag som har kommit en bit på vägen men vill ha hjälp med att komma vidare. Eftersom tanken är att även erbjuda operativ service kan Amzello till exempel hjälpa till med att starta konton hos Amazon och att vara med och bygga upp försäljningen i den nya kanalen.

Enligt Anna Nordlander kommer det att bli aktuellt med både korta nedslag och större projekt, som kanske kan löpa över flera månader.

I oktober har det gått ett år sedan Amazon lanserade i Sverige och Anna Nordlander menar att det sedan dess har blivit enklare för svenska företag att ge sig ut i Amazons internationella universum.

Hur tycker du att inställningen till Amazon har förändrats sedan den svenska lanseringen?

Annons

Min uppfattning är att det nog aldrig har pratats så lite om Amazon som under våren om man jämför med hajpen som rådde inför lanseringen.

Men jag upplever att det finns ett stort intresse för Amazon bland företagen och att man har fått upp ögonen för Amazon som en säljkanal som man kan använda för att nå ut internationellt och relativt snabbt få upp sin försäljning.

Fokuserar på Sverige

Anna Nordlander är inte förvånad över att Amazon valde att ta klivet in på svenska marknaden och menar att lanseringen i stort har följt ganska väl hur det har sett ut i andra länder. Hennes tips är att marknadsplatsen kommer att lansera fler tjänster i Sverige efterhand.

Riktar ni bara er till svenska företag som vill nå ut utanför Sveriges gränser eller kan det även vara tvärtom?

Vi kommer att fokusera på svenska bolag, åtminstone inledningsvis, men det är klart att man kan tänka sig det omvända scenariot också. Jag fick faktiskt en förfrågan om det från ett tyskt företag efter att jag hållit en föreläsning på en tysk Amazon-konferens i somras. Men man ska komma ihåg att många bolag i vana Amazon-marknader, som den tyska, ofta redan sitter på den här typen av kompetens.

Om e-handelsmarknaden för några år sedan tidigare var strikt uppdelad i B2B och B2C - samt möjligen C2C, så har det i dag blivit betydligt mer uppluckrat. Många företag vänder sig i dag både till företag och privatpersoner och låter allt oftare konsumenter sälja till varandra via företagets plattform.

"Väl rustade"

Gänget bakom Amzello räknar med att det finns en stark vilja bland svenska bolag att växa internationellt.

Hur många företag har ni möjlighet att hjälpa?

Vi står väl rustade att ta emot många. Vi har många kontakter med kompetens inom olika Amazon-områden som vi har möjlighet att koppla på beroende på vilken situation företaget befinner sig i, säger Anna Nordlander, och tillägger att det är svårt för många svenska företag att hitta personal som har kompetens kopplat till Amazon och internationella marknadsplatser.

Jag ser inga begränsningar utan vi har sett att det finns ett större behov där ute och där är vi beredda att stötta upp.

Annons