Amazon höjer priset för handlarna: ”Största vi gjort”

Nu blir det dyrare att sälja hos e-handelstitanen.

Jakten på snabbare leveranser är inte gratis. Nu meddelar Amazon att man planerar en prishöjning på i snitt tre procent under 2020 för att lagerföra och leverera sina handlares varor i USA.

Anledningen bakom prisökningen ska vara ökade infrastrukturkostnader och omfattande investeringar i logistikkedjan.

Annons

Det är den största investeringen vi någonsin gjort i FBA (Fulfillment by Amazon) under ett och samma år. Men trots det kommer vi 2020 att höja priserna väldigt beskedligt, under branschsnittet, eftersom vi är måna om era fortsatta framgångar, står det i ett mail från Amazon, som Reuters läst.

LÄS ÄVEN: Ehandel besöker Amazons logistikcenter

Amazon menar dock att investeringen kommer att hjälpa handlarna att öka försäljningen och att prishöjningen därför inte kommer att innebära någon större åverkan på affärerna.

Vi har fortfarande de mest konkurrenskraftiga priserna för de entreprenörer som vill nå kunderna med snabba leveranser, säger en talesperson för Amazon i ett uttalande.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!