Amazons fyra stjärnor tar klivet utanför USA – expanderar fysiskt

"Väldigt angelägna att få in kunder".

Att e-handelsjätten Amazon också bedriver dagligvaruhandel via fysiska butiker är vida känt. De har dock flera fysiska butikskoncept och nyligen fick vi höra om planer på riktiga varuhus i hemlandet. De fysiska satsningarna verkar alltså accelerera, speciellt utanför själva dagligvaruhandeln.

LÄS ÄVEN: Efter lättade restriktioner: Amazon öppnar varuhus

Annons

Nu rapporterat The Guardian att Amazon öppnat sin första “4-star”-butik utanför USA. I vanlig ordning så börjar man med att bredda USA-konceptet till Storbritannien.

Outleten, i köpcentret Bluewater i Kent, är e-handlarens första Amazon 4-star butik utanför USA och den kommer att använda data från onlineförsäljning för att bedöma vilka produkter som kan vara populära bland lokala kunder, skriver The Guardian.

LÄS ÄVEN: E-handelsjätten öppnar en helt ny typ av fysisk butik

Den första Amazon 4-star såg dagens ljus för nästan exakt tre år sedan. Butikerna ska, som The Guardian nämner, använda data från e-handeln, för att skräddarsy ett lokalt utbud för kunderna. Vid varje produkt ska man även visa aktuellt betyg från webben och man erbjuder ett lägre pris till de som är medlemmar i Prime.

Enligt Amazon så har man jobbat med den brittiska 4-star-butiken sedan innan coronapandemin. Huruvida detta är ett första steg på en större utrullning vill e-handlaren dock inte kommentera.

Vi är uppenbarligen väldigt angelägna nu att få in kunder och se vad de tycker. Vi har sett att modellen har fungerat riktigt bra i köpcentrum i USA, så en plats som Bluewater kändes helt rätt för oss, säger Andy Jones, chef för 4-star i Storbritannien, till tidningen.

 

Annons
Annons