Apotekets huvudvärk – resultatet rasade med över 140 miljoner

"Konkurrensen är benhård".

Nu redovisar Apoteket AB sina siffror för sitt fjärde kvartal och helåret 2019. Under företagets fjärde kvartal (oktober till december) sjönk omsättningen från 5,2 miljoner kronor under 2018, till 5,1 miljoner i fjol. Rörelseresultatet uppgick till -1 miljon kronor, jämfört med +70 miljoner under Q4 förra året.

För helåret summerade Apoteket en omsättning på totalt 20,3 miljarder kronor, jämfört med 20 miljarder under 2018. Rörelseresultatet sjönk med 144 miljoner under året och landade på 365 miljoner kronor.

Annons

Apoteket har under året genomfört stora investeringar i förbättrat kunderbjudande. Genom bland annat nyöppnade och flyttade apotek, förbättrad e-handel och utveckling av övriga digitala erbjudanden skapas möjlighet till framtida intäkter. Även lägre marginaler i upphandlingsaffären och mindre dosvolymer har påverkat resultatet negativt, förklarar företaget.

Några av de investeringar som gjorts under året är satsningen på den digitala vårdgivaren Doktor24. Apoteket köpte 20 procent i Doktor24 för 30 miljoner kronor. För nästan exakt ett år sedan tillsatte Apoteket AB även en ny chef som skulle stärka Apoteket mot en “ökad konkurrenskraft inom e-handel”, samt började med expressleveranser i Stockholm och Malmö för att möta pressen från andra e-handelsaktörer.

LÄS ÄVEN: Här är Apotekets medicin mot stenhårda konkurrensen

Vi märker tydligt hur kunderna förändrar sitt köpbeteende, inte minst visar e-handelns tillväxt hur snabbt nya konsumenterbjudanden vinner mark. Konkurrensen är benhård och vi ser behov av att utveckla nya affärsmodeller och öppna oss för samarbeten med andra aktörer. Apoteket har valt att gå in som minoritetsägare i den digitala vårdgivaren Doktor24, skriver Ann Carlsson, vd för Apoteket, i rapporten.

Ambitionen är även att koppla ihop de lokala apoteken med ny teknik och digitala lösningar.

Annons