Klart: Årets nätbutik 2019 och Årets mest medvetna e-handlare

Nätapoteket tar hem huvudpriset.

Prisjakt har nu fått in närmare 100 000 röster till tävlingen Årets nätbutik. Och när kunderna får rösta så är vinnaren Apotea.

Apotea har tagit lika många vinster i Årets nätbutik som Messi tagit guldbollar, skillnaden är bara att nätapoteket lyckats vinna detta pris sex år i rad, konstaterar Carl Vult von Steyern, Nordenchef på Prisjakt, i ett pressmeddelande.

Annons

"Precis firat sjuårsjubileum"

Apoteas vd, Pär Svärdson, är förstås lika glad som vanligt att ta emot ett pris där kunderna har röstat.

Det känns otroligt smickrande att vinna Årets nätbutik. Kundernas omdömen är det som räknas och att vinna det för sjätte gången i rad känns ju inte helt fel för oss som just firat sjuårsjubileum, säger Pär Svärdsson i ett uttalande om priset.

Han tillskriver samtidigt vinsten till företagets logistikarbete.

Vi fokuserar stenhårt på att ge våra kunder snabba och bra leveranser. Det tror jag är anledningen till att vi vunnit.

I samband med utdelningen av Årets nätbutik har Prisjakt även krönt Årets medvetna nätbutik. Ett pris som utses av en speciellt tillsatt jury, något vi skrivit om tidigare.

LÄS ÄVEN: Nytt pris för Sveriges mest hållbara e-handlare

Vinnaren är nu klar och det blev Didriksons i Borås, en aktör som tillverkar och säljer regn- och funktionsplagg, som tog hem priset. Juryns motiverings inleds som följer:

Årets medvetna nätbutik är just medveten. Företaget arbetar strukturerat på flera fronter för att tillämpa sin hållbarhetsfilosofi och åtaganden i alla led, men är samtidigt ödmjuka inför att det finns mycket mer att göra. Några enkla men avgörande tillämpningar är att förlänga produkternas livslängd genom ‘extend size’, medföljande lagningskit och etiketter med plats för flera barnnamn.

Annons

"Lätt att stirra sig blind på försäljningssiffrorna"

Carl Vult von Steyern hoppas att det nyinsatta priset kan motivera andra aktörer att jobba mer miljöinriktat.

I dagens konkurrensutsatta e-handel är det lätt hänt att stirra sig blind på försäljningssiffrorna. Det är då uppfriskande att se en aktör som Didriksons, som är medvetna om sina egna och branschens brister och som också har en tydlig plan för hur de ska bli bättre än vad de redan är. I och med vinsten av Årets medvetna nätbutik hoppas jag att företaget kan bli en ledstjärna för andra att inspireras av, så att vi blir fler som prioriterar miljön, säger Carl Vult von Steyern.

Övriga vinnare i Prisjakts tävling är som följer:

Bäst kundservice – GardenStore
Årets nykomling – VetApotek
Årets onlinevaruhus – CDON
Barn och baby – Babyland
Bil och garage – Mekster.se
Byggvaror – Bygghemma
Datorer och mobilt – Inet
Foto och video – CyberPhoto
Friluftsliv – Widforss
Hem och trädgård – Hylte Jakt & Lantman
Kök och hushåll – Delitea
Leksaker – Stor & Liten
Ljud & bild – Elgiganten
Möbler och heminredning – IKEA
Skor, kläder och accessoarer – Smilebutiken
Skönhet – Cocopanda
Spel och film – CDON
Sport – Sportamore
Vitvaror – Tretti

Annons