Search
Search
Close this search box.
ANNONS

Artiks e-handelsappar gör succé - en miljon i månaden

Delägarna och medgrundarna Patrik Segersven, Magnus Dahlquist samt Henry Mäkelä
Izabella Borowska
izabella@influens.se

Dela artikeln:

"Stor milstolpe i Artiks historia".

ANNONS

Artiks.se, e-handeln som säljer posters, har vuxit kraftigt under de senaste månaderna och i november satsar bolaget på att passera miljongränsen i månatlig försäljning.

Vi slår ständigt nya säljrekord. Under Q2 och Q3 omsatte vi 2 miljoner kronor vilket var en stor milstolpe i Artiks historia. Vi förväntar oss en fortsatt positiv utveckling under kommande månader, säger medgrundaren Patrik Segersven till Ehandel.

LÄS ÄVEN: Artiks Design signar nordiska konstnärer på ett hemligt sätt

Ett stort fokus är just nu utvecklingen av appar som låter kunderna skapa egna posters. Företaget lanserade sina första appar, Mapify by Artiks och Coordinates by Artiks, för ungefär 4 månader sedan.

Vi märker att våra kunder vill ha unik konst på väggarna. Våra två appar, Mapify och Coordinates, har gjort stor succé. Därför har vi stort fokus på att utveckla appar som möjliggör det, och möter våra kunders efterfrågan. Vi kommer att lansera nya appar som kommer låta kunden skräddarsy sin egen tavla på helt nya, och fler olika, sätt inom de kommande veckorna, avslöjar Patrik.

De posters som Mapify-appen skapar skiljer sig knappt från de som posteraktören Mapiful säljer - vad har ni för strategi?

Vi erbjuder fler storlekar och fler designer. Mapiful.com är givetvis en konkurrent eftersom vi jobbar inom samma bransch, men samtidigt ser vi dem inte som konkurrenter.

De är väldigt nischade inom posters med kartmotiv. Vår strategi handlade helt enkelt om att täcka ytterligare ett område inom posters. Vår kund kan nu köpa en kartposter tillsammans med fotokonst, till exempel, svarar han.

Just nu är den största utmaningen, trots allt, konkurrensen inom poster-branschen, men det skrämmer inte Artiks. Företaget fortsätter att satsa på sina idéer och flyttar samtidigt till ett nytt och större lager.

Det är en hård konkurrens på poster-marknaden där flera företag, som erbjuder liknande produkter, tävlar om samma kundgrupp. Detta sätter press på oss att ständigt uppdatera vårt sortiment, utveckla och ta fram ny unik konst.

Mitt i denna konkurrenskraftiga marknad där det gäller att ständigt vara på tårna - speciellt för ett litet bolag i tillväxtfas som Artiks - genomgår vi dessutom en lagerflytt. Vårt lager ligger i Estland, och vi kommer att förbli där men flyttar till större lokaler som även ger oss bättre logistiklösningar. Så snart vi har den under kontroll, är planen att satsa stenhårt på ännu mer tillväxt - även på nya marknader! Men jag kan tyvärr inte avslöja på vilka riktigt än.

Varför har ni valt att ha lagret i Estland?

Dels på grund av lägre kostnader, men främst för att vi kan skeppa till hela Europa på ett väldigt smidigt sätt, avslutar Patrik Segersven.

Dela artikeln:

Search

Nyheter

Tjänster

Om Ehandel

Nyhetsbrevet som håller dig uppdaterad!