Asket efter rekordtillväxten – kan vända miljonförlusten

"Vill inte växa på bekostnad av att branschen växer".

En omsättning på 44 miljoner, vilket innebar en tillväxt på 125 procent. Det lyckades e-handelsföretaget Asket uppnå under 2019, vilket vi kunde avslöja tidigare i veckan.

LÄS ÄVEN: Askets fullträff: Slår 44 miljoner efter tillväxt på 125 procent

Annons

Nu väljer Askets vd Jakob Dworsky att kommentera de nya siffrorna.

Att vi kan presentera en så stark tillväxt efter bara fyra år visar att en affärsmodell som vår kan fungera riktigt bra, säger han.

Asket lanserades för fem år sedan med ambitionen att motarbeta den slit-och släng-mentalitet som ofta råder i modebranschen. Företaget valde bort tillfälliga säsonger för att istället satsa på en permanent kollektion. På så sätt ska man undvika överproduktion, ha tid att se över produktionskedjan och undvika rabatter som pressar marginalerna.

På Asket vill vi inte växa på bekostnad av att branschen växer eller att konsumenterna köper fler varor, utan om vi växer så vill vi att det ska vara för att kunderna väljer oss som ett bättre alternativ än något annat.

Räknar med lönsamhet i år

Enligt Jakob Dworsky beror Askets tillväxt under det senaste året mycket på en tillväxt av nya kunder i framför allt Tyskland. En hel del av tillväxten är organisk, men företaget har också utökat sina marknadsföringsinsatser.

Samtidigt levererade Asket ett resultat på minus 1,4 miljoner kronor, vilket beror på att man under 2019 genomförde flera stora investeringar, i såväl personal som lager och plattform. Dessutom har flera investeringar gjorts i arbetet med “Full Traceability”, den egna branschstandarden som Asket introducerade för ett par år sedan.

LÄS ÄVEN: Asket vill slippa "made in" - är nu mer än halvvägs

Var tror du att ni landar för 2020?

Annons

Efter att ha sett en tillväxt på 125 procent i omsättning för 2019 hade vi höga ambitioner för 2020. Men vi har så klart, precis som alla andra företag i världen, påverkats av Covid-19 och fått anpassa oss efter det. Men trots omständigheterna ser vi en tillväxt på 43 procent hittills i år och även om det inte blir någon stor vinst så räknar vi med svarta siffror i år.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!