ANNONS

Avslöjar: Uppstickaren i rekonstruktion - efter kriserna

Försäljningen ökade, men förlusterna hopade sig.

ANNONS

E-handlaren tillika outdooruppstickaren Garphyttan har försatts i rekonstruktion. Bolaget grundades 2020 och omsatte under sitt senaste verksamhetsår 2021/2022 29,3 miljoner kronor och gjorde en förlust på -9,3 miljoner.

Deras e-handel finns på runt 30 marknader i Europa och Nordamerika och i slutet av sommaren 2022 öppnade man även sin första butik, vilket skedde i centrala Stockholm. Nu har bolaget försatts i rekonstruktion.

Under 2021 har världen varit fortsatt drabbad av den globala pandemin, hänförlig till spridningen av covid-19. Bolagets verksamhet har under året drabbats av kraftiga leveransförseningar och ökade fraktpriser som en konsekvens av nedstängningar i samhället världen över. Verksamheten, som övertogs genom en verksamhetsöverlåtelse från ITAB Skogsmarks AB, har trots det utvecklats väl och ökat sin omsättning med cirka 48 procent, skriver de i sin senaste årsredovisning.

Som vi alla vet vid det här laget kom sedan nästa kris med Rysslands invasion i Ukraina, stigande energipriser, räntor och en skenande inflation, något som också påverkade bolaget.

Eftersom verksamheten har utvecklats väl vad gäller försäljning och varumärkeskännedom så förväntas verksamheten utvecklas väl och med största sannolikhet nå lönsamhet under räkenskapsåret 2024/25, skriver man i rapporten.

Men det var alltså innan rekonstruktionen. Och för att det ska kunna bli verklighet, om det kan bli det, behöver man först gå igenom det stålbad som ett rekonstruktionsförfarande innebär.

Anthony Krystek på WSA har utsetts till rekonstruktör.

Nils Lund
nils@ehandel.se