Axfoods e-handel slog 700 miljoner under Q2

Ökade med 128 procent.

Matjätten Axfood raporterar idag sina siffror för årets andra kvartal. Dagligvaror är som vi vet ett område som gynnats av coronapandemin, och då speciellt e-handeln med mat.

“Inte minst bland äldre“

Axfood rider förstås på tillväxtvågen och kan konstatera en e-handelstillväxt på 128 procent under årets andra kvartal.

Annons

Vi har under kvartalet fortsatt jobba hårt för att växla upp vårt digitala erbjudande och arbetssätt vilket bidragit till att vi även i e-handeln fortsätter växa snabbare än marknaden med en tillväxt om hela 128 procent. Pandemin har inneburit att allt fler e-handlar och vi ser en stadig tillströmning av kunder, inte minst bland äldre konsumenter, säger Koncernchef och vd Klas Balkow i en kommentar till rapporten.

Totalt landar e-handelsomsättningen på 734 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 322 miljoner i fjol.

Det som driver den största delen av e-handelns tillväxt är click & collect, berättar Axfood i ett mejl till Ehandel.

“Ett ändrat köpbeteende”

Koncernens omsättning ökade 4,1 procent till 13,57 miljarder kronor under kvartalet. Rörelseresultatet steg marginellt till 605 miljoner kronor, från 601 miljoner samma period i fjol.

Efter ett exceptionellt tryck inom dagligvaruhandeln under senare delen av första kvartalet har efterfrågan under andra kvartalet stabiliserats på en totalt sett högre
nivå än före coronapandemin, både i butik men i synnerhet online. Samtidigt har efterfrågan markant avtagit inom café- och restaurangmarknaden, gränshandeln mot Norge och i centrala storstadslägen.

Omsättningen i Axfoods butiker ökade under perioden med drygt 8 procent och speciellt bra sägs det ha gått för matkedjan Willys.

Willys expanderar sin e-handel till fler butiker och orter och testar samtidigt nya lösningar för att öka tillgängligheten för kunderna, såsom mobila hämtskåp på bensinstationer. Hemköp har snabbat på utrullningen av sin e-handel och ökar nu upp kapaciteten tidigare än planerat, berättar Klas Balkow och tillägger:

Urban Deli har öppnat webbutik för att hitta nya sätt att nå ut till sina kunder när det inte längre är lika naturligt att samlas i lokal. Vi har också lanserat samleverans av mat- och apoteksvaror via Mat.se, vilket förenklar och ökar nyttan för kunden.

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!