Babyshop nästa e-handelsjätte att ta in texthjälp från AI-bolaget

Går live på fyra sajter.

Med siktet inställt på att växa internationellt väljer Babyshop Group att inleda ett samarbete med AI-leverantören Textual. Planen är att e-handlaren ska använda leverantörens AI-tjänst för att nå ut till fler marknader på ett mer effektivt sätt.

Med tiotusentals produkter i våra kanaler och lokalisering som en central del av vår strategi blir en effektiv process för att generera informativa samt SEO-optimerade texter och översättningar en game changer när det kommer till att skapa lönsam tillväxt för oss, säger Vilhelm Belius, produktutvecklingschef på Babyshop Group, i en kommentar.

Annons

Babyshop Group driver sajterna Babyshop, Lekmer, Alex and Alexa och Oii Design, som tillsammans har en omsättning på över en miljard kronor.  Tack vare samarbetet behöver produkttexterna till de olika sajterna bara skrivas vid ett tillfälle, för att sedan genereras automatiskt i Textuals app. Bolaget lovar både minimerad arbetsmängd och unikt innehåll, samt att varje sajt får en unik produkttext, trots att de säljer samma produkt.

Duplicerat innehåll är normalt sett ett stort problem inom sökmotoroptimering. Man vill undvika intern konkurrens kring så kallad "content cannibalization", där likadana texter på olika sajter stjäl trafik från varandra, konstaterar Textual i ett pressmeddelande.

Enligt Textual har de automatiserade texter som samarbetet hittills resulterat i konverterat minst lika bra som texter som skrivits manuellt.

Babyshop är ett stort maskineri med en komplex process för contentskapandet. Det är kul att Babyshop noga har A/B-testat på alla språk och i detalj definierat nya processer som krävs med denna teknik, säger Henrik Gemoll, vd på Textual.

Sedan tidigare arbetar Textual, som producerar automatiserade produkttexter, med bland andra NA-KD som också haft en internationell tillväxt.

LÄS ÄVEN: NA-KD låter datorn skriva produkttexterna 

Annons