Babyshop ökar förlusten – ”ett år då vi tog stora investeringar”

Står i princip stilla.

En omsättningsökning på knappt en procent till 1,13 miljarder kronor och ett resultat som backade från minus 129 till minus 136 miljoner kronor. Så ser facit ut ut när Babyshop nu offentliggör sina siffror för 2019. Koncernen, som driver en rad e-handelssajter och fysiska butiker i flera nordiska länder, har enligt den färska årsredovisningen tillbringat 2019 med att göra investeringar i sin verksamhet.

Nätbutikerna Babyshop och AlexandAlexa uppges ha utvecklats enligt plan med god tillväxt, medan Lekmer - som Babyshop förvärvade av Qliro Group år 2017 - har fått en ny strategi. Den har i sin tur bidragit till att hela koncernen haft “en modest tillväxt” samt en “otillfredsställande lönsamhet” under det gångna året.

Annons

LÄS ÄVEN: Babyshop köper Lekmer

"Ger starka resultat långsiktigt"

Men tanken är förstås att de genomförda investeringarna ska bidra till lönsamma resultat på sikt.

2019 var ett år då vi tog stora investeringar i både lagerautomation, data science och tech. Vi fortsätter investera i att bygga den globala ledaren inom vårt segment och det kostar pengar kortsiktigt men ger starka resultat långsiktigt, förklarar Marcus Tagesson, vd och medgrundare på Babyshop i ett mejl till redaktionen.

Exempel på det är att vi investerat stora pengar i en förpackningsautomation som optimerar storleken på våra paket och därmed skickar vi betydligt mindre luft i paketen, utan fyllnadsmaterial eller andra plastprodukter, vilket gör att vi positionerar oss starkt inom mer hållbar e-handel, fortsätter han.

Trots de svaga siffrorna ser Babyshop positivt på framtiden.

Bedömningen är att den långsiktiga potentialen för bolaget samt marknaden är fortsatt mycket positiv. Bolaget ser en stark trend där upptagna småbarnsföräldrar uppskattar fördelarna av att handla från en plattform med stort fokus på kundupplevelsen, skriver företaget i sin årsredovisning.

LÄS ÄVEN: Babyshop tar in 100 miljoner - "det är ett bra betyg"

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!