Bambuser plockar in 100 miljoner – ”ett självspelande piano”

"Gäller att springa minst lika fort som trenden slår".

Den svenska plattformen för interaktiva live-videosändningar Bambuser grundades 2007. Då var tjänsten främst tänkt för privatpersoner, men under 2014 skiftade företaget fokus åt B2B-segmentet och mobila live-videolösningar togs fram för företag och organisationer.

I takt med den växande livestreaming-trenden märkte vi att våra kunder började ta fram olika e-handelslösningar byggda på Bambusers grundteknik. Vi identifierade en växande trend kring detta område och bestämde oss för att ta fram Live Video Shopping, berättar Maryam Ghahremani, vd på Bambuser, för Ehandel.

Annons

Vi valde att satsa på vår nya produkt baserat på två tydliga trender; den växande e-handeln och den ökade konsumtionen av video, som år 2022 beräknas utgöra 80 procent av all internettrafik varav 17 procent kommer att vara livesändningar. Människor kollar allt mindre på text och bild och istället mer på rörligt material. Vi såg även att i Kina, som är världens största e-handelsmarknad, står livestreaming för närmare 10 procent av den totala e-handelsomsättningen.

Bambuser är byggd på en teknik för livevideo-streaming som kan skalas upp till flera miljoner tittare i realtid, vilken utgör grunden för den nya produkten Live Video Shopping som riktar sig till e-handlare och lanserades officiellt 26 september 2019.

Live Video Shopping är en modern version av TV-shop, dock med en integrerad shoppingupplevelse och en massa interaktiva funktioner, säger Maryam Ghahremani och tillägger:

Vi har tagit en stor e-handelstrend från öst till väst. Vi förutspår att Bambuser kommer att vara lika trendigt om fyra år, som Instagram är idag. Live Video Shopping är en helt ny försäljningskanal som är svår att konkurrera med. I snitt har företagen kundens uppmärksamhet i hela 11,5 minuter, vilket slår alla befintliga plattformar i ROI, alltså avkastning på investering. Fördelen är också att när man använder Live Video Shopping så är man ensam med kunden på företagets egen sajt utan andra varumärken runt omkring.

E-handelsföretag som NA-KD, Monki och Caia Cosmetics var de första som hoppade på Bambusers nya säljfunktion Live Video Shopping, och sedan dess har trenden spridits allt snabbare.

LÄS ÄVEN: Svenska modeässen först i Europa med videoshopping

Vi förväntade oss inte att vi skulle vara här, fyra månader efter lansering. Vi har uppmärksammats av medier runt om i världen, och så otroligt många företag är intresserade av att komma ombord. Vi har många e-handlare som kontaktar oss dagligen. För varje kund vi signar har vi flera nya e-handlare som hör av sig och är nyfikna på produkten och trenden. Det är ett självspelande piano, säger Maryam.

Ibland kan jag tänka; "Hur hittar ni oss? Det lilla bolaget i Sverige?". Samtidigt som vi har så mycket att göra så har vi otroligt kul och det är nog också en del av framgången. Jag har länge jobbat med startups, men aldrig varit med om något liknande. Vi sitter på en teknologi som slår igenom snabbt och då gäller det att springa minst lika fort som trenden slår.

Annons

Idag har Bambuser en hel del internationella samarbeten med bolag från alla världens hörn. Så sent som i onsdags signade bolaget den första USA-baserade kunden; Showfields.

Showfields ett retailkoncept som ofta beskrivs som nästa generations shoppingupplevelse. Företaget har uppmärksammats av medier som The New York Times och Forbes, men ingen känner riktigt till dem i Norden än, säger Maryam och fortsätter:

Avtalet gäller 24 månader, vilket är ett dubbelt så långt avtal som vad vi brukar ha.

LÄS ÄVEN: Influencer ska live-sälja för Stronger: ”Mer relevant”

När nya trender blommar ut brukar även nya konkurrenter dyka upp, men det är inget som Bambuser är oroliga för.

Bambuser har ett decennium bakom sig med mobil livestreaming och har tillsammans med stora mediehus optimerat och skalat tekniken under en lång period. Med streamingtekniken som grund har vi byggt produkten Live Video Shopping, så det är inte enkelt för vem som helst att bygga upp något lika robust på kort tid.

Det kommer säkert dyka upp konkurrenter på sikt, men det är också nyttigt för oss.

Vad blir Bambusers nästa steg? 

Vi ska bygga ett internationellt bolag och bli ledande inom Live Video Shopping. Vår ambition är att växa till den kaliber som till exempel Spotify har och bli Sveriges nya exportsuccé. Vi avser att genomföra en företrädesemission om cirka 100 miljoner kronor i syfte att stärka organisationen, möta kundefterfrågan ute i världen och bygga en tech-avdelning som kan fortsätta utveckla Live Video Shopping, svarar Maryam Ghahremani och tillägger:

Det är extra kul att som kvinna få leda ett techbolag i en mansdominerad bransch.

LÄS ÄVEN: Bambuser fyller kassan med 100 miljoner – ska nå lönsamhet 2022

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!