Search
Close this search box.
ANNONS

Bastuhandlaren ångar på – och dubblar omsättningen

Villa nytt
Joachim Blomdahl är grundare av Villanytt
Privat/Villanytt/Skärmdump
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

Tidningsägaren startade e-handel. Nu är framgången ett faktum.

ANNONS

Magasinet Villanytt är som det låter en tidskrift om byggnation, inredning och livsstil för villor och villamiljöer. Tidningen har i dag runt 200 000 unika besökare online. Redaktionen ligger i centrala Göteborg. Men under pandemivåren 2020 så bestämde sig grundaren och tidningsägaren Joachim Blomdahl att även starta en e-handel.

Magasinet släpptes redan 2015 och sedan dess har det blivit många reportage och intervjuer med tillverkare, experter och leverantörer. Och utifrån alla de lärdomarna valde jag att öppna vår nätbutik under våren 2020, säger grundaren och vd:n Joachim Blomdahl till Ehandel.

Så vad säljer Villanytt? Jo, i e-handeln kan man hitta allt från pooltillbehör, såsom pooldammsugare och poolvärmepumpar, till bastu-anläggningar för både utom- och inomhusbruk. Och hittills har e-handeln varit en framgång. Omsättningen uppgick redan till en miljon, bara två månader efter starten, enligt Joachim Blomdahl.

Vi säljer sammanfattningsvis egenproducerade trädgårdsprodukter från ledande fabriker i Europa i vår nätbutik över hela landet. Vi dubblar omsättningen i år och landar på cirka 25 miljoner vid utgången av det här året.

Tagit fram eget märke

Men från början var utbudet betydligt större. Nu har e-handeln nischats.

Försäljningen har fortsatt att växa varje månad och jag började ganska snabbt att planera på att ta fram egna varumärken i butiken och smalna av bredden av kategorier. Detta för att behålla bättre marginaler på försäljningen och dessutom för att kunna hålla bättre kontroll över frakter, leveranser och tillverkning, säger han.

Nu har Villanytt även tagit fram ett eget varumärke vid namn Nordenspa. Johachim Blomdahl har landat samarbeten med tillverkare i Asien och Europa för att få fram ett eget sortiment.

Först började vi sälja spabad och swimspa till kunderna, därefter pooler och pooltak i flera olika modeller. Senaste nytt är egenproducerade bastur, och flera andra kategorier är just nu på gång in i sortimentet. Allt under varumärket Nordenspa.

I fjol landade omsättningen på 12 miljoner – men nästa år är målet att mer än fyrdubbla intäkterna.

Under 2022 har vi satt ett mål att omsätta 50 000 000 miljoner i nätbutiken och etablera oss på den Norska och Danska marknaden.

Dela artikeln: