Bättre än väntat för trädgårdsjätten: ”Starkt intresse”

"Accelererade snabbt".

Det såg lite dystert ut inledningsvis på det andra kvartalet för Husqvarna Group. Men nu meddelar man att vinden har vänt. Det innebär att prognosen nu är betydligt ljusare för perioden. Istället för ett förväntat omsättningstapp på omkring 10 procent tror man nu att försäljningen landar på 13 500 miljoner kronor och en minskning på enbart 2 procent.

Det är dessutom en ökning på 3 procent justerat för lämnad verksamhet. Även rörelseresultatet förväntas få sig en liten skjuts från förra periodens 2 125 miljoner till 2 190 miljoner kronor.

Annons

Vi har levererat ett väldigt bra kvartal, även mot bakgrund av Covid-19 situationen, med en ökad försäljning, justerat för den lämnade verksamheten i tidigare Consumer Brands, och en förbättrad rörelsemarginal, kommenterar Henric Andersson, vd på Husqvarna Group, prognosen.

Husqvarna, som bland annat tillverkar trädgårdsprodukter, bedriver även en egen e-handel där konsumenterna hittar allt mellan robotgräsklippare och motorsågar.

Efter en utmanande inledning av kvartalet accelererade efterfrågesituationen snabbt i takt med att marknader åter öppnade och konsumenter visade ett starkt intresse för trädgårdsprodukter, speciellt inom bevattning. Effekter från tillfälliga kostnadsreduceringar och en förbättrad produktmix resulterade i en ökad rörelsemarginal, säger Henric Andersson.

Rapporten för det andra kvartalet kommer att publiceras den 16 juli.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!