Befarar stämning efter regelkaos: ”Det är otroligt frustrerande”

Snusbolaget bland de drabbade.

"Marknadsföringsråd baserade på en lagstiftning som inte finns". Så beskriver Markus Lindblad, Head of External Affairs på Snusbolaget, Konsumentverkets förslag till uppdaterade råd för marknadsföring av snus. E-handlaren har vid flera tillfällen riktat kritik mot myndigheten efter att den föreslagit olika marknadsföringsregler för online och offline.

Uppdaterade råd trots nej i riksdagen

Enkelt förklarat har Konsumentverket velat se hårdare regler för att marknadsföra snus i e-handeln jämfört med i fysiska butiker, något som röstades ner av en majoritet av riksdagen i vintras. Men någon ny lag har ännu inte presenterats. Det har dock inte hindrat Konsumentverket från att komma med ett förslag till uppdaterade riktlinjer, som enligt Markus Lindblad innebär att marknadsföring av snus på nätet ska vara mer restriktiv än den i fysiska butiker. Detta trots att riksdagen alltså tidigare röstat emot det upplägget.

Annons

Eftersom regeringen ännu inte har återkommit i frågan ser Markus Lindblad en risk för att Konsumentverket - som väljer att gå på sin egen linje - kommer att dra Snusbolaget inför rätta, vilket i så fall skulle kunna innebära böter för företaget i den händelse att de bedöms ha gjort fel.

Vi menar ju att vi gör rätt. Men det blir en oklarhet och det värsta en verksamhet kan agera på är osäkerhet. Det är viktigt att ha klara förutsättningar på plats. Nu agerar vi i ett vakuum, säger han till Ehandel.

"Risker i det presenterade förslaget"

Konsumentverkets förslag, det vill säga att skilja på online och offline, kritiserades av en mängd instanser när det skickades ut på remissrunda. Det har bland annat kritiserats för att inte gå ihop med EU:s regler om en fri inre marknad, och Svensk Handel ansåg - precis som Snusbolaget - att Konsumentverkets råd inte direkt hänger ihop med vad riksdagen har kommit fram till.

Det är däremot inte lämpligt att Konsumentverket går längre än vad lagen statuerar i de allmänna råden och frångår de beslut som tagits i Sveriges Riksdag. Svensk Handel skönjer sådana risker i det presenterade förslaget. Eftersom de allmänna råden ofta får en viss styrande effekt av marknaden är det viktigt att de uppdaterade allmänna råden inte har en snävare tolkning än vad lagen fastslår. I förevarande fall ser Svensk Handel risker i att de föreslagna uppdaterade allmänna råden får konsekvensen att e-handeln hämmas, skrev branschorganisationen i ett uttalande i juli i år.

Syftet oklart

Och Markus Lindblad ställer sig frågande till vad hårdare regler på nätet egentligen ens skulle tillföra.

Vi hävdar att det är tvärt om. Att vi exponerar produkterna för färre barn och unga. I e-handeln är det bara de som aktivt valt att gå in på en viss sida som exponeras för de produkter som visas.

Nu hoppas han att en ny lag presenteras så snart som möjligt, så att Snusbolaget och andra e-handlare i snusbranschen kan få klarhet i vad som egentligen gäller.

Det här är otroligt frustrerande och så klart jobbigt företagsmässigt.

Annons

LÄS ÄVEN UPPFÖLJNINGEN: Konsumentverket: "Vi har inlett ett tillsynsärende mot Snusbolaget"

Annons