BHG Group passerade ny drömgräns – miljarderna rullar in

"Etablerat en ny nivå".

Det råder rapportvecka just nu när det andra kvartalet ska summeras. Näst ut är BHG Group, som visar upp en tillväxt på hela 31,8 procent under perioden. Omsättningen landade till slut på 3,5 miljarder kronor och slog därmed analytikernas förväntningar.

Resultatet ville inte vara sämre och ökade även det, men med 8 procent, från 222 till 261 miljoner kronor.

Annons

Vi fortsatte att förstärka vår ledande position på de nordiska onlinemarknaderna under det andra kvartalet, konstaterar Adam Schatz, vd och koncernchef på BHG Group, i en kommentar.

Efter den senaste rapporten har BHG Group nått nästan 11 miljarder i nettoomsättning de senaste 12 månaderna och målsättningen är att pricka 20 miljarder.

Efter den exceptionella organiska tillväxten under de senaste fyra kvartalen har vi etablerat en ny nivå att utgå ifrån, säger Adam Schatz.

"Fortsätter växa snabbt"

Samtidigt kan man konstatera att nyförvärven fått en drömstart under ny flagg.

Förutom att den organiska utvecklingen i kvartalet var god utvecklades också de nyförvärvade bolagen, utan undantag, väl. Plattformen för premiumsegmentet inom heminredning, med Nordic Nest som nav och nu med tilläggsförvärvet Svenssons, fortsätter växa snabbt, inte minst på stora och för oss relativt nya marknader som Tyskland, säger Adam Schatz och fortsätter:

Kategoriförvärven inom DIY har syftat till att förstärka vår position inom egna varumärken. Här kan särskilt nämnas Hafa Bathroom Group, som utgör en bas när vi nu bygger plattformen för egna varumärken inom badrumssegmentet och angränsande områden.

Annons