Billigare alkohol när ny plattform rycker ut för restaurangbranschen

"Ett lägre inköpspris är alltid intressant".

Minskat svinn och lägre priser för restauranger och hotell. Så skulle man kunna sammanfatta ambitionen hos B2B-plattformen InnOUT.se, som förmedlar varor till företag runt om i landet. Sedan en tid tillbaka har företaget sålt diverse matvaror - allt från chokladglass till olivolja - och nu har sortimentet breddats till att även omfatta alkoholhaltiga dryckesvaror.

Företaget har inlett samarbeten med ett flertal dryckesleverantörer, vilket resulterat i att de nu kan förmedla vin, öl och starksprit på sin sajt. Tanken är att producenter som står med överskott kan använda INnOUTs sajt för att sälja ut till exempel restlager, produkter med kort datum och limited edition-varor till nedsatta priser. Bland kunderna finns restauranger, hotell och grossister och företaget förmedlar också sina varor till Systembolaget.

Annons

Vi tar ett helhetsgrepp runt både mat och dryck och vi märker att det finns ett stort intresse, säger medgrundaren och försäljningschefen Louise Kallenberg till Ehandel.

Säljer inte själva

Hon tar upp att den rådande pandemin har inneburit tuffare tider för många företag i restaurangbranschen och att deras leverantörer därmed har sålt betydligt lägre nivåer än i vanliga fall. Därmed finns det förstås en efterfrågan på att sälja ut partier som blivit över. Efterfrågan från den köpande parten är än så länge lite svagare. Men Louise Kallenberg räknar med att den kommer att öka i takt med att pandemins grepp lossnar.

Ett lägre inköpspris är alltid intressant. Sen är det viktigt att säga att vi inte säljer själva utan vi är en förmedlandepart som sätter parterna i kontakt med varandra.

För att handla alkohol på INnOUT måste man företräda ett företag som har serveringstillstånd. Sidan riktar sig alltså inte till privatpersoner. Varorna går direkt från den säljande leverantören till det köpande företaget, utan att rent fysiskt passera sajten.

I dag meddelar INnOUT att de knutit till sig ännu en spritleverantör; Brewery International och Mission Wine & Spirits.

Affären minskar risken för svinn samtidigt som framför allt restaurangbranschen får möjlighet att göra bra affärer med attraktiva varumärken, avslutar Louise Kallenberg, medgrundare, INnOUT.

Annons