ANNONS

Biltema bromsar in – bygger nya varuhus: "Uppgraderar"

Biltemas marknadschef Johan Gerdevåg.

"Vi ser med tillförsikt på framtiden".

ANNONS

Biltema, som även har en egen e-handel, har kört ut sin senaste årsredovisning.

Nettoomsättningen landade på 6,9 miljarder kronor för helåret 2022, jämfört med drygt 7 miljarder året innan. Det blev en mindre försämring alltså.

LÄS ÄVEN: Biltemas variant på e-handel: “Ska stå för 5 procent av omsättningen”

Rörelseresultatet sjönk samtidigt från 439 miljoner kronor 2021 till 428 miljoner kronor i fjol. Det beror dels på att det har blivit svårare för företaget att få tag på varor. Men också på att Biltema, liksom alla andra företag, plågas av ökade kostnader till följd av inflationen.

Snyggar upp butikerna

Men nu tror man på en ökad försäljning med ett nytt varuhus på plats, samtidigt som man har rustat upp fyra befintliga varuhus. I dagsläget har Biltema 61 butiker runt om Sverige. Å andra sidan räknar bolaget med att hushållen fortsatt håller hårdare i sina plånböcker än tidigare.

Vi ser med tillförsikt på framtiden. Vi kommer fortsätta etablera nya varuhus. Vi kommer uppgradera våra befintliga varuhus och erbjuda våra kunder låga priser och en upplevelse över förväntan, skriver bolaget.

Jubelstämning i fjol

När Ehandel intervjuade Biltemas marknadschef Johan Gerdevåg i fjol var det betydligt muntrare ljud i skällan.

Vår försäljning går väldigt bra. Att vi just klivit ur en turbulent tid i och med pandemin märks knappt. 2022 har varit över förväntan. Gröna siffror är det vi jobbar hårt för och levererar löpande, sa Johan Gerdevåg då.

Men nu har prisökningarna, som dels ger höga inköpskostnader och dels ger konsumenterna mindre i plånboken, slagit även mot Biltemas försäljning och vinst.

LÄS ÄVEN: Biltema boomar i oroliga tider – ”har varit över förväntan”

David Gustavsson
david@ehandel.se