Björn Borg lyfter på nätet – slog till med nytt rekord

E-handeln levererade kraftig tillväxt.

Det går framåt för Björn Borg. Under årets tredje kvartal slog man ett nytt rekord med en nettomsättning som landade på 230,6 miljoner kronor – en ökning med 13,5 procent jämfört med föregående år.

Aldrig tidigare har vi omsatt så mycket, konstaterar Henrik Bunge, vd på Björn Borg, i rapporten.

Annons

En stor anledning till det är intresset för sportmode på nätet. Försäljningen via egen e-handel och e-tailers ökade med 16,9 procent och uppgick till 57,8 miljoner kronor för kvartalet.

Vår egen e-handel växer med 32 procent. Framförallt är det vår sportkollektion som driver tillväxten, även om också våra underkläder visar en stark tillväxt. Och jag kan konstatera att vår höstkollektion fått ett fantastiskt mottagande, skriver Henrik Bunge.

Men trots framgångarna föll rörelsresultatet något, från förra årets 37 miljoner kronor till årets 33,1 miljoner kronor. Högre intäkter, men med lägre bruttovinstmarginal och ökade kostnader uppges ligga bakom tappet.

Det verkar dock inte ha dragit ned humöret nämnvärt.

Vi flyttar oss hela tiden framåt och det viktigaste beviset är att fler konsumenter än någonsin väljer att köpa våra sportkläder, kommenterar Henrik Bunge.

Annons