Björn Borg: “Online står nu för en tredjedel av vår business”

E-handeln omsatte 50 miljoner.

Modemärket Björn Borg meddelar nu sina siffror för årets andra kvartal. Den egna nätbutiken ökade med hela 77 procent under perioden och bidrog till att e-handeln nu står för en avsevärd del av företagets verksamhet.

Omsättningen i den egna nätbutiken växte från 11,5 miljoner kronor, i fjol, till 20,3 miljoner kronor under årets andra kvartal. Tillsammans med försäljningen hos andra e-handlare sålde Björn Borg för 50,1 miljoner kronor på nätet.

Annons

Vi har visat en förmåga att snabbt kunna anpassa oss och flytta vår verksamhet till kunden, genom försäljning hos våra e-handelspartners, och även i vår egen e-handel där försäljningen steg med 77 procent, säger vd:n Henrik Bunge i rapporten.

Den totala omsättningen för varumärket växte även den med 4,4 procent och landade på 148 miljoner kronor för perioden.

Fysiska butikerna gick dåligt

Trots en bra utveckling i e-handeln så gick förstås den fysiska handeln inte lika bra och företaget berättar att de egna butikerna “utvecklats mycket svagt” under perioden.

Sämre marginaler, svagare krona, högre fraktkostnader och kundbortfall resulterade i ett negativt rörelseresultat på 13,4 miljoner kronor för andra kvartalet.

Ett väldigt utmanande kvartal har nu avslutats, och trots ett mycket svagt resultat så är jag stolt över hur våra medarbetare har agerat under denna svåra tid, säger Henrik Bunge.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!