Björn Borgs grand slam: ”Aldrig haft högre lönsamhet”

Växer på alla fronter, trots att butikerna blir färre.

Björn Borg har rönt framgångar på alla fronten under året, visar bolagets senaste delårsrapport. Omsättningen för perioden 1 juli till 30 september ökade med 6,8 procent till 240 miljoner kronor. Allra mest ökade affärsområdet egen e-handel och e-tailers som såg en tillväxt på 23 procent. Där landade försäljningen på 86 miljoner kronor under perioden.

Även rörelseresultatet hängde med och gick från 33 till 52 miljoner kronor.

Annons

Björn Borg har aldrig haft högre lönsamhet i ett enskilt kvartal och inte heller har omsättningen varit högre i ett enskilt kvartal och lönsamheten överstiger nu 100 miljoner kronor på rullande 12 månader, säger Henrik Bunge, vd på Björn Borg.

Samtidigt har bolaget successivt fortsatt skiftet mot att skala ned den egna butiksflottan, när onlineaffären växer så det knakar.

Vi fortsätter också planenligt att minska vårt eget butiksbestånd, och har nu stängt ytterligare en olönsam konceptbutik i Nederländerna. Vi ser dock en återhämtning i egna butiker där jämförbara butiker växer 2 procent jämfört med föregående års kvartal. Som land gör Nederländerna ett mycket starkt kvartal och ökar grossistomsättningen med 29 procent mot jämförbart kvartal, säger Henrik Bunge.

Annons