Blå Elefant tar stora steg på nätet – närmar sig 20 miljoner

"Det var verkligen ett bra år".

2006 så startade Gitte Hjorth näthandeln Blå Elefant (blåelefant.se) och 2011 så anslöt även maken Henrik Hjorth. Detta i samband med att man lanserade nätbutiken i Danmark. Henrik Hjorth är nämligen dansk, men svarar snällt på svenska på våra frågor om deras snabbväxande e-handel.

Vi har båda många års erfarenhet från postorder och e-handel och bestämde oss för att det kunde vara skoj att ha ett eget företag. Det var ett enkelt beslut att starta en e-handelssajt. Att det blev med fokus på barnprodukter var också logiskt då vi vid den tidpunkten hade småbarn. Vi tyckte att det saknades en sajt med fokus på bra kvalitetsprodukter för lek, säger Henrik Hjorth till Ehandel.

Annons

E-handeln säljer baby- och barnprodukter, däribland heminredning och leksaker, och sedan 2014 finns faktiskt bolaget även i Tyskland på blaueelefant.de. Företaget låg under flera år runt en omsättning på fem miljoner kronor men på senare år har omsättningen tagit fart igen.

"Bästa någonsin"

Faktum är att man i fjol uppnådde en försäljning på 16,6 miljoner kronor och man gör det med 700 000 kronor på sista raden. Detta kan jämföras med 2020 då företaget omsatte drygt 9 miljoner kronor. Bolaget har alltså vuxit med 70-80 procent de senaste åren och lönsamheten har varit med under hela tiden.

2021 var verkligen ett bra år. Vi har kunnat använda de erfarenheter som vi fick under 2020 till att fortsätta vår positiva utveckling. Vi fick vår bästa försäljning någonsin förra året, kommenterar Henrik Hjorth fjolårets siffror.

"Kända för snabb leverans"

Henrik Hjorth förklarar den snabba tillväxten med ett starkt fokus på produkt, service och marknadsföring.

Vi har satsat på att utvidga vårt sortiment inom våra fokusområden och det har verkligen varit en bra idé. Vi är kända för snabb leverans och även om vi har ökat kraftigt så har vi kunnat fortsätta med att ge våra kunder denna service. Och så är den också gratis vilket våra kunder uppskattar.

En större marknadsföringsinsats har dock också skett i samband med tillväxten.

Vi ökade vår marknadsföring under 2020 och utifrån de erfarenheter vi fick då så har vi fortsatt öka den därefter.

Hur ser det ut under 2022?

Annons

Som så många andra så kan vi se att där är och har varit en negativ effekt från kriget i Ukraina. Det är stigande priser på produkter och leverans, säger Henrik Hjorth och fortsätter:

Därför är det verkligen svårt att estimera hur året kommer att bli. Då en stor del av vår försäljning är från leksaker så är vi beroende av en bra julförsäljning och vi hoppas på, och jobbar för, att den ska bli större än i fjol.

Annons