Black Friday lyfte Boozt i fjärde kvartalet – ”Ordervärdet ökar”

"Vi skapar ett nordiskt varuhus".

Boozts nettoomsättning fick sig en rejäl boost i fjärde kvartalet. Den landade på 1,96 miljarder kronor, en ökning med 38,1 procent. EBIT-vinsten uppgick till 117,9 miljoner, jämfört med 102,3 i Q4 året innan. Resultatet per aktie (före utspädning) blev 1,31 kronor (1,41).

Vi är stolta över att rapportera starka resultat för 2021. Under de senaste tre åren har vi lyckats med att organiskt mer än fördubbla verksamheten samtidigt som det genomsnittliga ordervärdet har ökat, vilket vi fortfarande anser är nyckeln till att uppnå hög långsiktig lönsamhet, kommenterar vd:n Hermann Haraldsson.

Annons

LÄS ÄVEN: Jubel hos Boozt – nuddar vid 6 miljarder: ”Överträffade förväntningarna”

Enligt rapporten bidrog bland annat en stark Black Friday-försäljning till den starka avslutningen på året. En annan viktig händelse under kvartalet var att Boozt köpte hela varumärket Rosemunde. Det som återstod att lägga vantarna på för att ta över bolaget var 33,3 procent av aktierna.

Vi är övertygade om att vidareutvecklingen av strategin att skapa ett nordiskt varuhus innebär att vi kan fortsätta leverera högre tillväxt än marknaden, och vi förväntar oss en omsättningstillväxt i intervallet 20 procent till 25 procent under 2022 samtidigt som vi håller lönsamheten i nivå med föregående år.

LÄS ÄVEN: Boozt lägger nu vantarna på hela det danska bolaget: ”Skalfördelar”

Under 2021 lyckades man även att öka sin aktiva kundbas med över en halv miljon nya kunder.

Ännu viktigare är att både nya och gamla kunder fortsatte vara nöjda med tjänsterna och sortimentet vi erbjuder. Detta ledde till att vi vid årets slut uppnådde den högsta Net Promoter-poängen någonsin, 79, i kombination med en stabil rating, 5-stjärnor, på Trustpilot, skriver vd:n.

Annons