Black Week kan bli en mörk vecka – köpkraften rasar kraftigt

Så vill och kan svenskarna e-handla fram till jul.

Prisjakt har tagit tempen på e-handeln, med hjälp av Svea, inför hösten. Med hjälp av Konsumentkompassen har man tittat på vad och hur svenskarna handlar, lagom till de stora shoppinghögtiderna.

Här framgår det bland annat att färre väntas handla, trots att rabatterna kan nå nya rekordnivåer.

Annons

Så handlar man på Black Friday

Så vad har vi att vänta under Black Friday? En rejäl minskning av konsumtionen, om kompassen pekar oss i rätt riktning. Totalt uppger 28 procent att de tänker leta fynd under rea-dagen, vilket är 8 procent färre än under förra året. Och 44 procent uppger att de inte kommer att handla på någon av rea-dagarna i julhandeln, vilket är en markant ökning från 34 procent förra året.

Bland de som däremot tänker fynda så ligger snittbudgeten per person för Black Friday i år på 2 447 kronor och julklappsbudgeten i stort på 3 928 kronor.

Hur orolig bör man som handlare vara att prognosen är rätt? Faktum är att förra årets konsumentkompass i mångt och mycket stämde överens med vad som blev facit då.

Mot den bakgrunden kan jag bara konstatera att prognosen för det innevarande Q4 och den kommande Black Friday-rean pekar på en dyster utveckling: minskad köpkraft, färre köp, mindre pengar, säger Oscar Hagman, ansvarig för Prisjakt Insights.

Enda kategorin som ökar

Det svenskarna framför allt planerar att e-handla det kommande kvartalet är mode, kläder och accessoarer. Det toppar listan i stor stil med 44 procent, trots att man backat med 5 procent från Q3. Skönhet och hälsa hamnar på andra plats med 27 procent och Sport och fritid kniper tredjeplatsen med 24 procent.

Faktum är också att samtliga kategorier backar, utom Barnartiklar och leksaker, som ökar med 1 procent till 15 procent.

Köpkraften rasar

Men frågan är hur mycket shopping det egentligen blir nu inför julen? Svenskarnas köpkraft verkar nämligen ha minskat drastiskt. Drygt var fjärde svensk uppger att de har goda möjligheter att spendera pengar på fysiska varor under kvartalet. Det är en ordentlig minskning mot förra kvartalet, då motsvarande siffra var 33 procent. Snittbeloppet man planerar att spendera är 10 898 kronor, vilket är en minskning med 18 procent.

Köpkraften minskar när omvärlden är orolig och medierna är fyllda med dystra ekonominyheter. Svenskarnas inställning till konsumtion kommer påverka samtliga butiker i höst. Det är aktörerna med bästa strategin – som presenterar rätt produkt till bra pris med ett relevant budskap – som kommer vinna. Extra utmanande blir det tyvärr för e-handlarna, de påverkas inte bara negativt av den minskade köpkraften utan också den fortsatta tillbakagången till fysisk handel, säger Ebba Ljungberg, konsumentexpert på Prisjakt.

Annons

Det största fallet står kategorin Mode, kläder och acessoarer där köpkraften i prisindex rasade från 6,8 till 5,9. Men faktum är att samtliga kategorier backar, utom Hushållsapparater och vitvaror, som går framåt med +0,1 enheter.

Var vänder sig då svenskarna istället? Kanske till begagnatmarknaden. För innan vi rundar av så ser vi att 28 procent svarar att de kommer att göra det miljömässiga valet under de kommande tre månaderna. Men även det är en minskning, med 3 procent i det här fallet.

Annons