Blev e-handlare och sålde slut 25 procent direkt: ”Slipper priskrig”

"Testar produkterna online".

Ida Warg, influencern som bloggar, spelar in YouTube och poddar, startade ett skönhetsvarumärke 2018 tillsammans med distributören Letsfaceit Nordic. Företaget döptes efter henne själv, till Ida Warg Beauty.

För några månader sedan bröt hon sig ut från Letsfaceit Nordic, och blev självständig. Hon tillsatte Cecilia Bergman som vd, som närmast kommer från Letsfaceit Nordic där hon var PR Manager i 2,5 år. Och förutom Ida är även Letsfaceit Nordic vd Per Agardh och entreprenören Göran Agardh ägare i bolaget Ida Warg Beauty.

Annons

Nu storsatsar bolaget på e-handel. I början av helgen släpptes webbutiken Idawargbeauty.se, samt .com-sajten som riktar sig till hela Europa och erbjuder valutorna dansk krona, euro samt pund. Nu meddelar bolaget att man bara under fredag till söndag sålt ut 25 procent av lagret, till flera olika länder.

Vi vill erbjuda en plattform som inte enbart innehåller produkter, utan en som även bjuder på inspiration och information om våra produkter. Ett annat mål är det globala, att andra marknader ska kunna ta del av vad Ida Warg Beauty har att erbjuda. Både produktmässigt samt innehållsmässigt, säger Cecilia Bergman i ett pressmeddelande.

Hittills har företagets produkter endast sålt via återförsäljare. En egen e-handelskanal ska ge företaget möjlighet att fokusera på marknadsföring och SEO. Sajten är även förberedd för expansion och ska klara av höga säljtoppar.

Vi kommer att kunna lansera produkter utan utan att behöva tänka kategori och hyllplats, och slippa ge oss in i priskrig. På så vis kommer vi att kunna undvika att konkurrera med våra befintliga återförsäljare, säger Cecilia Bergman.

Sist men inte minst är det också intressant att testa produkter online för att i vissa fall senare lansera i fysiska handeln.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!