Blombruket dubblar försäljningen: ”Vi är grymma på stora order”

"Investerat mycket i vår tekniska plattform".

I december förra året så plockade e-handlaren Blombruket hem en fin utmärkelse. Företaget blev nämligen två i tävlingen Airfluencer, som ämnar att prisa bolag med luftsnåla paket. Blombrukets klimatsmarta förpackningar ska ha varit det som tog dem till prispallen.

Blombruket startades 2019 av Malin Brandén och företaget satsar på att så hållbart som möjligt skicka hem färska snittblommor till svenska kunder.

Annons

Ett hållbart koncept är verkligen vår fokus, där är förpackningen en del av många. Förpackningen blev prisad för att den tar minimal plats och går med vanliga postflödet, vi använder inga material som inte går att återvinna med enkelhet, säger Malin Brandén till Ehandel.

I fjol dubblade företaget omsättningen, från det första verksamhetsåret, till 1,3 miljoner kronor. Resultatet var dock negativt, runt 300 000 kronor.

Vi ökar kontinuerligt försäljningen och räknar med minst en fördubbling även i år. Senaste året har vi investerat mycket i vår tekniska plattform, som nu ger möjlighet att fokusera på ökad försäljning och ger våra kunder smidigare hantering av till exempel prenumerationen, säger Malin Brandén.

Det negativa resultatet är det främst på grund av investeringar i exempelvis plattformen?

Absolut, framför allt plattformen. Vi har även investerat i en ny och större lokal samt personal.

Under förra året genomförde Blombruket även en nyemission som tillförde bolaget en miljon kronor.

Tidigare var jag ensam ägare, men under året fick jag en partner och aktiv delägare som också stod för nyemissionen, berättar Malin.

En annan stor förändring hos Blombruket ska vara en satsning på B2B-sidan.

Annons

Detta året har vi utökat med försäljning även mot företag vilket har varit lyckat, där många medarbetare och kunder fått uppskattning via våra blombud. Vi är grymma på att hantera stora beställningar vilket är en enorm fördel gentemot många konkurrenter. I början av året genomförde vi en kundundersökning som visar att vi har väldigt nöjda kunder, så vi vet att vi är på rätt väg.

"Otroligt mycket högre"

Investeringen i den nya plattformen ska vara en del i detta nya fokus på företag.

Investeringen i plattformen har bland annat möjliggjort att vi på ett smidigt sätt kan hantera många och stora ordrar, så på ett sätt är det såklart en del i B2B-satsningen. Den nya sajten med de nya funktionerna både backend och frontend gick live vid årsskiftet och efter det har vi på ett effektivt sätt kunnat ta emot stora ordrar från företag som exempelvis vill skicka ut blommor till sin personal. Detta hade inte varit möjligt tidigare.

Är ni påverkade av omvärldssituationen eller är färska blommor skonade från problemen?

Dessvärre inte, logistiken har fungerat ok - inget vi har märkt av. Men en obalans mellan utbud och efterfrågan, höga energipriser och nedstängningar har gjort att blommor blivit betydligt dyrare under pandemin, och till viss del hänger det kvar. Vi är såklart också påverkade av att priserna på exempelvis förpackningar har blivit otroligt mycket högre.

Men detta stoppar dock inte Blombruket som alltså satsar på att minst dubbla omsättningen även i år.

Vi har mycket spännande planer för åren som kommer, avslutar Malin Brandén.

Annons