Blygsam ökning för nätmaten: ”Hemleverans driver utvecklingen”

Prisutvecklingen kvar på en hög nivå.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,4 procent under augusti 2023, jämfört med samma månad i fjol. Det visar nya siffror från Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Inte helt oväntat är det fortsatt stigande priser som ligger bakom.

Prisutvecklingen på livsmedel fortsätter att ligga på en hög nivå, samtidigt som den svenska kronan försvagades med 12 procent mot euron i augusti jämfört med samma period föregående år, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel i en kommentar.

Annons

Och hon tror inte på en snar vändning.

Valutan väntas, i kombination med bland annat sommarens väderförhållanden i Sverige och Europa, skapa ytterligare ekonomisk osäkerhet för branschen under hösten.

Hemleveranserna ökar

Och hur såg det då ut i butik kontra online? Försäljningen i landets butiker ökade i augusti med 6,6 procent, medan e-handeln fick nöja sig med lite mer blygsamma 1,5 procent.

Hemleverans ökade med 3,3 procent och upphämtning i butik minskade med 0,8 procent.

E-handelsandelen uppgick till 3,9 procent, vilket är samma nivå som i augusti förra året och i linje med utvecklingen hittills i år. Näthandelsförsäljning med hemleverans driver utvecklingen och fortsätter att ta en större andel av den totala e-handelsförsäljningen, kommenterar Karin Brynell.

Kalendereffekten beräknas till 0,5 procent för augusti. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 5,9 procent under augusti månad.

Annons