BookOutlet.se spänner musklerna – dubblar säljet och går in i Finland

"Varje krona behöver generera försäljningsutväxling".

För tre år sedan etablerade sig startup-företaget Book Outlet på den svenska marknaden. Företaget fick ett rejält uppsving under pandemin.

De första sex månaderna räknade vi egentligen inte. Vi hade en del barnsjukdomar som behövde suddas ut. Men nu i maj gick vi 26 procent upp mot föregående år. Ackumulerat i juni ligger vi 60 procent upp mot föregående år, berättar Magnus Nygren, vd för Book Outlet.

Annons

Nu tänker nätbokhandeln etablera sig i grannlandet, Finland.

Ja, under 2022 kommer vi att etablera oss i Finland. Vi tittar på nya marknader kontinuerlig, säger Magnus Nygren.

Med mätverktyg som företaget valt att benämna som "Kick the dogs" (stängs av direkt), "Ride the horses" (behålls om resultatet är OK) samt "Feed the tigers" (gasar på) utvärderar nätbokhandeln vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Kör solo

Magnus Nygren har inga anställda, utan han lutar sig mot sina 25 år inom mediebranschen och sina tidigare positioner som marknadschef, försäljningschef, affärsutvecklare, vd, förlagschef, chefredaktör och publisher.

Jag kommer från bokbranschen som är en väldigt frilansbaserad bransch så vi har mer eller mindre outsourcat alla funktioner i bolaget som vi behöver till externa frilansare eller externa företag.

Hur mycket omsätter ni?

2022 kommer vi gå över 10 miljoner och generera svarta siffror, vi räknar oss själva som ett uppstartsföretag då det finns mycket kvar att göra. Våra tillväxtmål är att dubbla omsättningen tre år i rad. Vi har inte ännu tagit in något externt kapital utan jobbar med organisk tillväxt.

Tuffa tillväxtmål för ett litet företag, hur ska ni lyckas med det? 

Annons

För att klara det behöver vi vara extremt kostnadsmedvetna. Varje krona behöver generera någon försäljningsutväxling, då vi idag jobbar med organisk tillväxt.

Vilken är er största målgrupp?

Vi är en bred tjänst, men vår största målgrupp är kvinnor mellan 24 och 44 år. Under Covid började pensionärerna även hitta till oss.

Vad beror tillväxten på?

Det är många olika faktorer som hamnar i den grytan. Men en kort förklaring är ett starkt kunderbjudande, det är i och för sig ett svar som flera e-handlare populärt brukar svara. Men om man bryter ner det så bygger det på goda relationer med leverantörerna och en gemensam förståelse för båda parters affärer. Vi försöker skapa en så stor kundnytta som möjligt i hela ledet från val av titlar i marknadsföringen till leverans av beställningen till dörren. Men det är enklare sagt än gjort och vi har en del utmaningar framför oss. Framför allt fler fraktalternativ. Undersökningar visar att det är en av de mest önskade förbättringar vi kan ge kunden, säger Magnus Nygren.

Outleten - kärnan i verksamheten

Book Outlet är en nätbokhandel som erbjuder svenska boktitlar och ett urval engelskspråkiga böcker. De säger själva att de verkliga fynden hittar man i deras outlet.

Många titlar i bokhandeln anses gamla trots att de bara har några månader på nacken. Handeln översvämmas av nyheter och vi läsare glömmer lätt bort fantastiska böcker som gavs ut förra året. Det här sortimentet erbjuder vi till bra pris. I outleten har vi 40 till 70 procent rabatt på ordinarie pris.

Hur marknadsför ni er?

Vi går endast via digitala medier och jobbar med SEO, samarbetspartners, affiliates och Google. Redan i marknadsföringen ger vårt namn en tydlig indikation vad vi jobbar med. Vi marknadsför endast titlar som vi har i vår outlet. Titlarna kan var sex månader gamla till ett par år och vi fokuserar på dem i all marknadsföring. Vi jobbar mycket med mätning och följer upp den noga.

Bakom BookOutlet.se står förlaget Nygren & Nygren AB som är ett entreprenörsdrivet företag som har arbetat med böcker och bokproduktion i alla led under tio år.

Annons