Boozts glädjeskutt – justerar upp prognosen

"Haft nöjet att välkomna över 300 000 nya kunder".

Det ljusnar för modehandlarna på nätet. Nu går nästa aktör ut och justerar upp prognosen för helåret 2020, nämligen Boozt. Modejätten räknar med en tillväxt på 20 till 25 procent under perioden med en justerad rörelsemarginal på 3 till 4 procent. Detta att jämföra med den tidigare prognosen som förutspådde 10 till 20 procents tillväxt och en justerad rörelsemarginal på 1 till 3 procent.

Anledningen är ett rejält uppsving under det andra kvartalet, där försäljningen inom flera kategorier överträffades väsentligt, enligt bolaget. Dessutom sjönk returerna kraftigt under april och maj. Man kunde även glädja sig åt ett högre genomsnittligt ordervärde.

Annons

Under de senaste månaderna har vi haft nöjet att välkomna över 300 000 nya nordiska kunder, många som handlar online för första gången. Kundnöjdheten och omköpsgraden från kohorten ser lovande ut, vilket bådar gott för att konvertera dem till lojala kunder, kommenterar Hermann Haraldsson, vd på Boozt, siffrorna.

"Varit väldigt aktiva"

Försäljningstillväxten för Q2 väntas landa på mellan 35 till 40 procent med en justerad rörelsemarginal på över 10 procent.

Ett viktigt fokusområde har varit att vara en säker hamn för våra varumärkespartners att nå sin nordiska målgrupp, då delar av deras traditionella distributionsnät har fallit bort. Därmed har vi varit väldigt aktiva på marknaden för att upphandla överskottslager för att kunna förse våra många kunder och samtidigt stödja varumärken under en svår tid, säger Hermann Haraldsson.

Delårsrapporten för Q2 planeras att släppas den 21 augusti i år.

Annons