Boozt växer på alla fronter – ökar vinstprognosen för året

"Levererar bäst marginaler i branschen".

Modejätten Boozt levererade starka papper för det tredje kvartalet. Bolagets omsättning växte nämligen med 16,7 procent och landade på drygt 1,5 miljarder kronor under perioden.

Allra mest tillväxt såg man i Booztlet, där försäljningen ökade med 31,3 procent, medan Boozt.com såg en tillväxt på 13,9 procent.

Annons

Det var dock inte det enda glädjeämnet för e-handlaren. Resultatet stärktes med 18,8 procent till 28,8 miljoner kronor.

I det tredje kvartalet bevisar vi vår förmåga att både kraftigt öka nettoomsättningstillväxten samtidigt som lönsamheten stärks ytterligare vilket därmed cementerar att vi levererar bäst marginaler i branschen, säger Hermann Haraldsson, vd på Boozt, och fortsätter:

Vårt nordiska varuhus tar kraftiga marknadsandelar, som en följd av vårt momentum och mycket konkurrenskraftiga lagerposition uppgraderar vi därför helårsprognosen för 2023

Framgångarna får alltså en betydande effekt på helåret, då bolaget nu skriver upp prognosen. Nu förväntar man sig uppnå en tillväxt på mellan 11 och 15 procent, istället för tidigare 7,5 till 12 procent.

Det justerade rörelseresultatet förväntas hamna i spannet 350 till 390 miljoner, att jämföra med tidigare prognosen på 300 till 350 miljoner.

Annons