Bottennapp för svenska elbåtarna – förlorade 229 miljoner

"Våra intäkter släpar ett år".

Elbilarna breder ut sig och mycket på grund av Tesla. Men hur går det för elbåtarna? Svenska Xshore hoppades på att lägga beslag på den marknaden och backades av flera stora profiler. Men är de ute på djupt vatten?

Enligt Breakit dras bolaget med skenande förluster. De ökade under 2022 från 133 till 229 miljoner kronor. Man ska även brottas med förseningar i produktionen av modellen X Shore 1.

Annons

Vägen mot lönsamhet har kantats av uppsägningar, 10 procent av personalen ska ha tvingats gå, men också ett ökat fokus på den amerikanska marknaden, som står för 60 procent av försäljningen.

Det har hänt mycket i branschen sedan vi lanserade vår nya modell X Shore 1 i september 2022. Dels för oss där vi har välfyllda orderböcker, men även att flera av de stora traditionella båtvarumärkena har lanserat elektriska alternativ. Vi säljer oftast året innan vi producerar och levererar båten vilket innebär att våra intäkter släpar ett år. Det är därför först i resultatet för 2023 som intäkterna från X Shore 1 kommer att synas i siffrorna, skriver Jenny Keisu, vd för Xshore, i ett sms till sajten.

Samtidigt som förlusten ökade gjorde omsättningen detsamma, från 40 till 74 miljoner kronor.

Xshore gör, likt tidigare nämnda Tesla, det möjligt att beställa och konfigurera designen på sin båt via bolagets e-handel. De tog in 300 miljoner i en nyemission i april i år, men frågan är om det kommer att behöva skjutas till mer pengar för att vända på förlustskutan.

Enligt Breakit säger bolaget att det inte finns något behov av det för att man ska bli lönsamma.

Annons