ANNONS

"Bring agerade som en galen entreprenör" - då sålde de

Jonas Ahlgren, vd på DreamLogistics

Vd:n berättar varför affären blev till.

ANNONS

Det snabbväxande TPL-bolaget DreamLogistics får Bring som ny majoritetsägare. Affären tillkännagavs under måndagen. Nu berättar DreamLogistics vd, Jonas Ahlgren, om beslutet att acceptera logistikjättens bud. Ett beslut som inte ska ha påverkats av de utmaningar man stod inför i början av pandemin.

Bakgrunden för vår del är att vi som ägare i bolaget inte kunnat svara på frågan när vi vill sälja. Vi har nämligen inte haft något sådant mål utan velat gasa på med Dream hela vägen. I början av 2020 började vi sikta mot en börsintroduktion för att kunna bli det miljardbolag vi vill bli. Men innan vi hunnit skicka ut pitchen så hörde säkert fem olika branschkollegor av sig med intresse. Sedan kom Bring in, då kände vi nästan "å nej, inte en till", säger Jonas Ahlgren till Ehandel.

En känsla som förändrades relativt snabbt, när man upptäckte att man hade väldigt liknande ambitioner.

"Man måste vara lite galen", sa Per Öhagen, chef för e-handel och logistik på Bring, när vi pratade med honom om affären som är ett steg i ledet att utmana Postnord. Och den viljan och ambitionen föll ägarna hos DreamLogistics för.

Bring har inte agerat som ett storbolag, utan mer som en galen entreprenör. De resorna vi är på låg så nära. Skillnaden är att Bring har mer muskler, kapital och en större organisation. Vi är supernöjda med vårt val.

Ni har tre lager i dag, finns det en ambition att öppna fler runt om i Sverige?

Det är flera bitar i det här. Vi har våra lager och Bring har sin satsning på ett nytt Stockholmslager. Det är klart att vi har ambitioner att ha fler lager och skapa en större marknadsandel. Men allt grundar sig i att vi vill ha riktigt bra loigistiktjänster och nöjda kunder. Kan vi bli bäst på att fullfölja kundernas och slutkonsumenternas krav så är det helt avgörande för om vi lyckas eller inte. Sen är det värt att poängtera att det är just ambitioner och ingenting som är klart, säger Jonas Ahlgren.

"De jag brinner för"

Han pratar också om vikten av automation för att kunna konkurrera i e-handeln i dag.

För att det inte ska bli ett "buzzword", så är det vi menar med automation att när man tittar på e-handeln i dag så blir konkurrensen tuffare och det blir svårare att tjäna pengar. Det går inte att skala upp manuellt och gå upp i två-tre skift. Med automationslösningar kan man göra det och det blir både billigare och snabbare.

Hur kommer det att märkas för medarbetare och kunder att de är nya storägare?

Om vi börjar med medarbetarna, som är de jag brinner för och som kommer först i allt vi gör, är att vi kommer in under ett paraply med deras arbetsmiljö och alla de bitarna. Och att de kommer att fortsätta ta del av den resa vi har påbörjat.

När det gäller våra befintliga kunder kan de få en utökad service, där Bring kommer in med sitt logistiknätverk och vi kan addera utökade automationsinvesteringar. Våra kunder kan bli mer lönsamma och ännu bättre på att svara upp mot konsumenternas krav.

Vad kan DreamLogistics bidra med till Bring, som de har saknat?

Vi som skapade Dream är tre e-handlare som hade problem med vår logistik. Så vi började att plocka och packa våra egna order. Det är vårt DNA. Vi är e-handlare som sköter logistiken. Vår "take" är att vi från ett tidigt stadie såg att vi måste lösa vår egen IT-teknik och egen VMS. Att komma in med det man kallar "logtech". Det är vår stora approach. Vi är ett snabbrörligt bolag som kommer in med vårt DNA och den mixen med Bring blir riktigt, riktigt bra, säger Jonas Ahlgren.

LÄS ÄVEN: Bring förvärvar DreamLogistics - tar upp kampen mot Postnord

Nils Lund
nils@ehandel.se