Budbee och Instabox slås ihop – bildar ny koncern värd 18 miljarder

Nu ska de utmana jättarna.

Last mile-aktörerna och snabbväxarna Budbee och Instabox gör gemensam sak och bildar en ny koncern, som får namnet Instabee. De har båda varit med och drivit marknaden för sista milen och paketskåp kraftigt framåt och även hunnit expandera till ett flertal länder.

Om affären går igenom blir Budbees grundare, Fredrik Hamilton, vd för koncernen.

Annons

Jag har varit långsiktig i mina planer sedan start och samgåendet med Instabox är en fantastisk möjlighet att skapa något riktigt betydande. Vi har självklart följt Instabox genom åren och jag imponeras av deras resa. Det här känns som en perfekt kombination och jag ser fram emot att lära känna alla mina nya kollegor. Vi kommer att åstadkomma något stort tillsammans, säger Fredrik Hamilton i ett uttalande.

Instabox grundare, Alexis Priftis, blir arbetande styrelseordförande.

Jag tror att det här är två bolag som passar bra ihop och vi delar många grundläggande värderingar. En ömsesidig respekt och beundran har växt fram under lång tid och jag är glad att vi nu enas i arbetet mot vårt gemensamma mål: att transformera e-handelsleveranser med ett stort fokus på både användarupplevelsen och hållbarhet. Jag ser mycket fram emot att se vad vi kan åstadkomma tillsammans, säger han.

Instabee värderas till 18 miljarder kronor och utöver grundarna finns bolag som Creades, EQT, Verdane, AMF, Stena, Sessan, H&M, CNI Nordic och Tham Invest på ägarlistan.

Innan allt är klart ska dock Konkurrensverket granska samgåendet.

Annons