Budbee ökar med 88 procent – men resultatet störtdyker

Fördubblade förlusten.

När fraktleverantören Budbee lanserades hade företaget ett tydligt mål i sikte. Nämligen att på allvar ta upp kampen med de etablerade fraktföretagen på e-handelsmarknaden. Och ett par år senare står det klart att det mesta har gått från klarhet till klarhet. Företaget har etablerat sig i nya städer och länder, och samtidigt inlett samarbeten med en rad e-handlare. 

LÄS ÄVEN: Budbee intar Nederländerna med 50 miljoner extra på fickan

Annons
Annons

Men satsningarna på tillväxt har kostat i kapital. Under 2017 kombinerade Budbee en tillväxt på 75 procent med en förlust som tredubblades och slutade på minus 17 miljoner kronor. 

Nu har företagets siffror för helåret 2018 offentliggjorts och bolagets utveckling har i stort sett fortsatt på samma linje. Omsättningen ökar med 88 procent till 55,6 miljoner kronor, medan resultatet störtdyker till minus 33,5 miljoner kronor.

Expanderar och når snart 25 miljoner

Under 2018 passade Budbee bland annat på att öppna dotterbolag i Danmark och Finland. Enligt företagets egna beräkningar kommer nära 25 miljoner människor i Sverige, Danmark, Finland och Nederländerna att från och med i höst ha tillgång till fraktleverantörens tjänster.   

Bolaget har fortsatt växa inom e-handelssegmentet tack vare stark tillväxt inom både befintliga och nya kunder vilket har lett till en markant ökning av nettomomsättningen, kommenterar Budbee i sin rapport. 

Förra årets minusresultat motiverades av företaget med att bolaget hade investerat i sin plattform samt gjort satsningar på sin infrastruktur. Och enligt Simon Strindberg, bolagets COO, är det samma faktorer som har påverkat även denna gång. 

Att resultatet har förändrats är helt enligt vår plan. Vi har investerat i infrastruktur och personal för att möjliggöra lanseringen av nya städer, länder och produkter. Infrastruktur och personal är otroligt viktigt för att inte bara klara av den tillväxt vi ser framför oss utan även förbättra både tjänsten och vår kvalitet under resans gång, skriver han i en kommentar till redaktionen.

LÄS ÄVEN: Budbee ökar med 76 procent - men förlusten tredubblas

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!